Circulair watermanagement in een

Tijd: 09:00 - 10:00
Locatie: Online (Engelstalig)
Organisatie: Platform WOW

Engelstalig webinar over circulair water management in een bebouwde omgeving.

Ellen Edefell van Sweden Water Research vertelt over het Oceanhammen-district in Helsingborg (Zweden) waar een gescheiden afvalwatersysteem is geïmplementeerd. Zwart water, grijs water en voedselresten worden gescheiden ingezameld, waarbij grijs water wordt gezuiverd en voor 50% hergebruikt in een zwembad. Biogas en struviet worden voor agrarische doeleinden gewonnen uit het zwarte water en voedselafval.

Ellen zal onder meer ingaan op het bewonersonderzoek, waarin bewoners kunnen aangeven wat ze van het systeem vinden en hoe ze omgaan met de vacuümtoiletten en voedselvermalers die ze in huis hebben.

Henk-Jan van Alphen van Kiwa Water Research (KWR) vertelt over de wijk Brainport Smart District, waarin Brabant Water, Waterschap Aa en Maas, Waterschap De Dommel, Gemeente Helmond, Provincie Noord-Brabant en KWR samenwerken aan de realisatie van een circulair watersysteem. Hij behandelt daarbij vooral het samenwerkingsproces om tot een dergelijk systeem te komen.

Het webinar is aflevering 5 in deze internationale serie over klimaatadaptatie, die we samen met KWR, Stowa, KNW en Wateralliance organiseren.

Aanmelden voor het webinar kan via deze link.