
Waterschappen zijn steeds afhankelijker van informatietechnologie en internet om hun taken uit te voeren. Waar vroeger op een gemaal één of meer machinisten aanwezig waren om het machinepark te bedienen, gebeurt dat nu op afstand. Uitval van systemen kan dan grote en langdurige gevolgen hebben voor de continuïteit van deze taken.
Voorheen onvoorstelbare scenario’s, zoals alomvattende en langdurige verstoringen van de digitale voorzieningen, zijn nu reële scenario’s. De vraag is dan ook niet of en wanneer je geraakt wordt door een cybercrisis, maar hoe jij je hier op voorbereid.
Goede crisisorganisatie
Waterschappen draaien hun hand niet om voor een calamiteit met bijvoorbeeld een persleiding of hoogwater. Zij hebben een goede crisisorganisatie en ervaring met uiteenlopende calamiteiten. Hoe zorgen we ervoor dat we deze basis gebruiken om cybercrisissen op te lossen? Waar krijg je mee te maken bij een cybercrisis? Wat betekent een cybercrisis voor het uitvoeren van je wettelijke taken? Welke keuzes maak je? Kortom, hoe stuur je in een cyberstorm?
Weerbaar bij orkaankracht
Namens de Unie van Waterschappen werd het seminar bijgewoond door Nicole de Keijzer en Jeroen Smit. De door het Waterschapshuis georganiseerde dag was goed georganiseerd door Renate Bakker-goede, Ronald Holdijk en collega’s. Door Vincent Lokin, bestuurslid van Waterschap de Dommel en de Unie van Waterschappen, werd benadrukt hoe essentieel het is om de professional in zijn kracht te zetten om de bestuurder bij een incident goed te laten beslissen. “We sturen al in een storm. Laten we zorgen dat we veilig en weerbaar zijn bij orkaankracht.” In de door Lisa de Wilde geleidde tabletop in de middag werd nog eens duidelijk hoeveel kennis er binnen de waterschapsector is om een cybercrisis het hoofd te bieden.
© foto: Het Waterschapshuis