Wet Weerbaarheid kritieke entiteiten
Doel van de Wet Weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is het verhogen van de weerbaarheid van kritieke entiteiten die een essentiële dienst verlenen in Nederland. Hiermee geeft Nederland invulling aan de Europese Critical Entities Resilience Directive (CER-richtlijn) die eind 2022 is aangenomen.
Aandachtpunten waterschappen Wwke
De Wwke benoemt ondernemingen die verantwoordelijk zijn voor het proces Afvalwater als kritieke entiteit, zodat de waterschappen in dit kader verwachten een meldplicht, zorgplicht en toezichthouder te krijgen. Omdat het proces Afvalwater op dit moment nog niet als vitaal is aangemerkt, maken de waterschappen zich grote zorgen over de impact die dit met zich mee zal brengen. Daarnaast missen de waterschappen het vitale proces Keren en beheren waterkwantiteit in de Wwke. Ook is het nog onduidelijk of waterschappen ook als kritieke entiteit voor Wegen worden aangewezen.
Cyberbeveiligingswet
Met de Cyberbeveiligingswet (Cbw) geeft Nederland invulling aan de nieuwe Europese Network Information Security (NIS2) richtlijn. Deze richtlijn beoogt de cyberveiligheid in de Europese Unie naar een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen door de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke entiteiten in de lidstaten te versterken.
Aandachtspunten waterschappen Cbw
In de consultatiereactie hebben de waterschappen aandacht gevraagd voor de bestuurlijke eindverantwoordelijkheid. Volgens het wetsvoorstel wordt de secretaris-directeur als hoogste ambtenaar verantwoordelijk voor de benodigde kennis en vaardigheden rondom cybersecurity. Dit kan tot ongewenste situaties leiden, want volgens de Waterschapswet is het bestuur van een waterschap verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van de benodigde middelen om noodzakelijk geachte maatregelen te kunnen treffen.
Een ander aandachtspunt betreft de ketensamenwerking: hoe moeten de waterschappen invulling geven aan het toezicht op hun leveranciers en hoe moet in dit kader worden omgegaan met waterschapsoverstijgende opdrachten?
Resterende aandachtspunten
Aan het einde van hun brief hebben de waterschappen nog enkele belangrijke aandachtspunten geconstateerd die voor Wwke en Cbw gelden:
- het gebrek aan samenhang tussen beide wetten;
- het uitblijven van de aanwijzing van een toezichthouder;
- het uitblijven van een Uitvoerbaarheidstoets Decentrale Overheden;
- de uitvoerbaarheid van de stapeling van wetgeving.
> Lees de volledige reactie van de waterschappen op de consultatievraag