
- De beverpopulatie neemt toe. Op 7 juli 2025 is de landelijke beveraanpak door het ministerie van LVVN, RVO, STOWA, Unie van Waterschappen, IPO, ProRail, RWS en ministerie van IenW vastgesteld. Met negen werkpakketten wordt de aanpak verder uitgewerkt.
- De waterschappen (en andere infrabeheerders) hebben lang om deze beveraanpak gevraagd, vinden het goed dat het ministerie dit traject heeft opgezet en het belang en urgentie van het beverprobleem onderkend.
- De verschillen in beleid tussen provincies zijn op dit moment groot. Waterschapsgrenzen en provinciegrenzen verschillen. Ook is er tussen de provincies verschil in de beveraanpak. Waterschap Rivierenland is een sprekend voorbeeld. Dit waterschap ligt in vier provincies en heeft daarmee te maken met verschillende protocollen.
- De Unie van Waterschappen is voorstander van een landelijke zonering. In ‘rode’ gebieden is de bever niet welkom vanwege bijvoorbeeld overstromingsgevaar. De provincies Groningen & Drenthe en Limburg hebben een dergelijke zonering al opgenomen in hun beverbeleid. Met de landelijke aanpak wordt dit in één van de werkpakketten verder uitgewerkt.
- Toch hebben de waterschappen ook zorgen over toename van de beverpopulatie in de toekomst. Het vinden van een evenwicht tussen bescherming en beheer is een lastige opgave in het laaggelegen Nederland waar ruimte schaars is. Bevers vervullen een nuttige rol in het ecosysteem, maar veroorzaken ook ecologische, hydrologische en economische problemen. Hun gravende activiteiten ondermijnen infrastructuur, zoals dijken, en wegen. Dit leidt tot veiligheidsrisico’s en hoge kosten voor extra inspecties en herstelwerkzaamheden. Als de beverpopulatie blijft groeien, verwachten de waterschappen dat deze problemen in de toekomst verder zullen toenemen.