
Leven met Water blijft een samenwerkingsverband van de waterschappen, drinkwaterbedrijven, watermusea, Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Unie van Waterschappen, Vewin, VNG en IPO. Ook het doel – vergroten van het waterbewustzijn in Nederland – verandert niet. Maar wat dan wel?
Een nieuw koepelmerk
Water zit in ons DNA. Als land zijn we er onlosmakelijk mee verbonden. Al generaties lang zijn wij ons water de baas. Maar dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. De stijgende zeespiegel, extremere regenbuien, langere periodes van droogte, en watervervuiling zorgen voor nieuwe uitdagingen. Het is tijd om onze relatie met water opnieuw te beoordelen om de vanzelfsprekendheid te doorbreken.
Vier wateropgaven
Het nieuwe koepelmerk Leven met Water richt zich op vier wateropgaven: het verminderen van wateroverlast, het voorbereiden op wateroverlast, het voorkomen van watertekort en het verbeteren van waterkwaliteit. Met een nieuw team en een nieuwe boodschap wil Leven met Water de watercommunicatie nieuw leven inblazen. Korte filmpjes nemen misverstanden hierover weg en maken Nederland waterbewuster.
Stimuleren van waterbewustgedrag
Nederlanders denken over het algemeen (te) positief over waterbeheer in ons land. Hierdoor bestaat er een laag waterbewustzijn, leven er misverstanden en onderschatten velen zowel de ernst als de risico’s van de wateropgaven die er wel degelijk zijn. Met als gevolg dat Nederlanders denken dat zij hier zelf niet of nauwelijks aan kunnen bijdragen. Om waterbewustgedrag te stimuleren is het essentieel om Nederland te doordringen van de urgentie van waterbewustzijn en dat iedereen daar een rol in heeft.
Campagne Leven met Water
De eerste campagne van Leven met Water start deze week. Deze bestaat uit korte filmpjes waarin Max Terpstra (bekend van De Slimste Mens) de misverstanden en risico’s rondom wateroverlast en drinkwatertekort uitlegt. Deze zijn onder andere te zien op YouTube en online op de netwerken van STER en RPO. Later deze week volgt een korte kennisquiz op Facebook en Instagram over wateroverlast en watertekort. Ook op de website staat er een quiz.