Dijkdoorbraken, storingen op rioolwaterzuiveringsinstallaties, natuurrampen, black-outs, militaire en hybride dreigingen, en digitale aanvallen: het zijn allemaal (potentiële) crisissituaties waarop de 21 waterschappen en de Unie van Waterschappen zich gezamenlijk voorbereiden. De Unie ondersteunt de waterschappen hierbij. Samen streven we naar zelfbewuste en deskundige crisisorganisaties en een goede afstemming met (inter)nationale partners, zoals ministeries (Infrastructuur en Waterstaat, Justitie en Veiligheid, Defensie), het Veiligheidsberaad, de veiligheidsregio’s, Rijkswaterstaat, het bedrijfsleven, het Rode Kruis en koepelorganisaties als VEWIN.
In de koude fase: voorbereiding zonder crisis
In tijden zonder crisis – de zogenoemde ‘koude fase’ – faciliteert de Unie van Waterschappen het netwerk van crisiscoördinatoren binnen de Coördinatiegroep Crisisbeheersing (CGCB), de landelijke Werkgroep Crisisbeheersing op directieniveau (WCB), en de landelijke Bestuurlijke Commissie Crisisbeheersing en Integriteit (CCI), waarin de 21 dijkgraven bestuurlijk samenwerken.
Visie Crisisbeheersing Waterschappen 2023–2030
De basis voor de gezamenlijke aanpak is onder meer de Visie Crisisbeheersing Waterschappen 2023–2030 en de bijbehorende strategische agenda voor de implementatie. Hiermee willen we in 2030 beter voorbereid zijn op de crises van de toekomst.
De waterschappen en de Unie werken hieraan via eigen en gezamenlijke activiteiten, zoals het opstellen van plannen en het organiseren van crisisoefeningen. Ook vind samenwerking plaats in gremia zoals de Stuurgroep Management Watercrises en Overstromingen (SMWO), de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb), het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum / Knooppunt Coördinatie Regio’s-Rijk (LOCC/KCR2), en het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van het ministerie van IenW (DCC-IenW).
In de warme fase: optreden bij crisis
Bij een (dreigende) crisissituatie – de zogenoemde ‘warme fase’ – faciliteert de Unie van Waterschappen de landelijke crisisbesluitvorming. In het uiterste geval worden alle 21 waterschappen gezamenlijk betrokken en wordt de verbinding gelegd met de (inter)nationale crisisstructuur, zoals beschreven in het Nationaal Handboek Crisisbeheersing.
Is er bijstand nodig? Dan ondersteunen de waterschappen elkaar en de eerder genoemde crisispartners – en omgekeerd. De procedures hiervoor zijn vastgelegd in het Handboek Bijstand. Het Waterschapshulpteam (WHT) brengt vraag en aanbod bij elkaar, stemt dit af met betrokken partijen en legt de uitkomst ter besluitvorming voor aan de vragende en leverende partijen. Vervolgens faciliteert het WHT de levering van de bijstand, inclusief eventueel langdurig verblijf en terugkeer na inzet. Dit kan ook bijstand vanuit of aan het buitenland betreffen.
Weerbaarheid
Samen werken we aan een weerbare samenleving tegen (dreigende) crisissituaties. Dit kunnen klassieke dreigingen zijn, zoals overstromingen, stroomuitval of natuurbranden, maar ook minder klassieke als cyberaanvallen, ondermijning of militaire dreigingen. Om hierop voorbereid te zijn, streven we naar weerbare organisaties die – samen met burgers, bedrijven, medeoverheden en maatschappelijke organisaties – bijdragen aan een veerkrachtige samenleving.
Contact
Meer informatie over crisisbeheersing en weerbaarheid? Stuur een e-mail naar info@uvw.nl of neem tijdens kantooruren contact met ons op via ons algemene telefoonnummer.