Gebruikersonderzoek
Informatie uit landelijke analyses en praktijkervaringen, zoals die van waterschap Drents Overijsselse Delta, helpen bij het vergaren van kennis over de gebruikers. De UX-reviewaanpak van waterschap Hollandse Delta legt kernproblemen bloot en prioriteert in samenhang de pijnpunten van verschillende doelgroepen. UX staat voor User Experience, oftewel gebruikersonderzoek. Dit blijkt essentieel te zijn, want oplossingen beginnen met een goed begrip van de gebruiker.
Optimaliseren vergunningsverlening
Naast gebruikersvriendelijkheid kwamen ook andere thema’s aan bod, zoals de milieueffectrapportage (MER) en de vergunningverlening voor de eigen diensten. Praktijkvoorbeelden, van onder andere waterschap Vallei en Veluwe en waterschap Hollandse Delta, hebben de waterschappen geholpen het vergunningsproces verder te optimaliseren.
Vervolg
De inhoudelijke sessies met concrete tips werden zeer gewaardeerd. Daarom komen er meer bijeenkomsten. Bijeenkomsten om het uitwisselen van kennis en een sterkere samenwerking tussen waterschappen op de Omgevingswet te bevorderen. Want de vereiste specifieke kennis en vaardigheden komen niet alleen de waterschappen, maar heel Nederland ten goede door een efficiëntere en effectievere uitvoering van de Omgevingswet.