Unie: ‘Belangrijke thema’s mogen niet stilvallen na val kabinet’ 

12 juni 2025

De Tweede Kamer debatteerde op 4 juni over de val van het kabinet. Daarbij konden fracties moties indienen waar de Kamer op 10 juni over stemde. De Kamer verwierp de motie van Dilan Yeşilgöz-Zegerius (VVD) waarin ze het (demissionaire) kabinet verzocht om door te gaan met cruciale onderwerpen voor Nederland. Hieronder vielen zaken als asiel en migratie, defensie en weerbaarheid, steun aan Oekraïne, veiligheid, stikstof, ruimtelijke keuzes, woningbouw, hersteloperaties, verdienvermogen en de portemonnee. De Unie van Waterschappen betreurt dat de motie van Yesilgöz het niet heeft gehaald. Het is voor de waterschappen belangrijk dat onderwerpen als ruimtelijke keuzes, woningbouw en stikstof niet stilvallen.

bouwterrein nieuwbouwhuizen

Ruimtelijke keuzes 

Waterschappen vinden het belangrijk dat er op landelijk niveau ruimtelijke keuzes worden gemaakt. Bij de inrichting van gebieden moet goed rekening worden gehouden met waterveiligheid, voldoende en schoon water, en klimaatadaptatie. Om Nederland veilig en bewoonbaar te houden is het noodzakelijk dat water en bodem sturend zijn in ruimtelijke keuzes. Er zijn duidelijke kaders nodig, zodat projectontwikkelaars weten waar ze aan moeten voldoen om toekomstbestendige nieuwbouw te realiseren. Ook zijn die kaders nodig om in de ruimtelijke puzzel ook natuurherstel en de energietransitie een duidelijke plek te geven.  

Woningbouw 

Water is dus een belangrijke randvoorwaarde bij locatiekeuzes voor woningbouw. Waterschappen zetten hun gebiedskennis in bij de beslissingen over ruimtelijke ordening. Hierbij is het belangrijk dat ze in een vroeg stadium worden betrokken bij het opstellen van ruimtelijke plannen en besluiten. Het afwegen van het waterbelang moet minder vrijblijvend worden. Dat kan bijvoorbeeld door toekomstbestendige bouwvoorschriften op te nemen in het Bouwbesluit. Zo zorgen we ervoor dat huishoudens straks niet worden opgezadeld met grote schade door extreem weer. 

Stikstof  

Daarnaast schoof de Unie van Waterschappen de afgelopen maanden aan bij de Ministeriële Commissie Economie en Natuurherstel (MCEN) om te praten over de stikstofproblematiek. De Unie van Waterschappen ondersteunt de oproep van IPO en VNO-NCW voor een krachtig pakket aan stikstofmaatregelen. Het huidige ‘startpakket’ is onvoldoende. Waterschappen benadrukken dat een geborgde aanpak voor stikstofreductie en natuurherstel noodzakelijk is om de vergunningverlening – ook voor cruciale waterprojecten – uit de huidige impasse te halen.   

Terugkoppeling Commissie Communicatie, Innovatie, Watereducatie, Internationaal en Strategie (CCIWIS)

11 juni 2025

Op 6 juni heeft de Commissie Communicatie, Innovatie, Watereducatie, Internationaal en Strategie (CCIWIS) van de Unie van Waterschappen vergaderd. Hier een korte samenvatting van de hoofdpunten:



Startnotitie Ontwikkelstrategie Innovatie

De commissie heeft kennisgenomen van de Startnotitie Ontwikkelstrategie Innovatie en aandachtspunten meegegeven voor het vervolg. De ontwikkelstrategie moet een impuls geven aan het toewerken naar een krachtige, innovatieve watersector. De startnotitie beschrijft op hoofdlijnen hoe de Unie van Waterschappen, STOWA en Het Waterschapshuis daar invulling aan gaan geven. Binnen de commissie is er brede steun voor de aanpak.

Veiligheidstrainingen DWA

De commissie heeft ingestemd met het besluit van de WINTER (31 januari), bekrachtigd door de KDW (7 maart), om veiligheidstrainingen voor medewerkers die op werkbezoek gaan naar het buitenland ook voor bestuurders van kracht te laten zijn. De werkgever van de reiziger financiert deze trainingen als onderdeel van de werkgeversverantwoordelijkheid.

DWA Kennisagenda

De inzet van de DWA Kennisagenda is om toegang te krijgen tot kennis en ervaring uit andere landen, die in Nederland bruikbaar kunnen zijn voor het werk van de waterschappen. In andere landen in Europa zijn bijvoorbeeld weersextremen, zoals die in Nederland gaan ontstaan, vaak al gemeengoed. Het is de bedoeling om Nederlandse netwerken rond specifieke thema’s te verbinden aan Europese netwerken, te beginnen met de thema’s Flood Risk Management en Droogte. De commissie stemt in met de aanpak en de wens om een verdere versterking van de rol van STOWA binnen de DWA Kennisagenda te verkennen. Ook omdat dit meer kansen biedt op (Europese) subsidies.

Route naar een strategische agenda

Samen met de waterschappen wil het bestuur van de Unie van Waterschappen komen tot een strategische agenda gericht op het waterbeheer in 2100. Centrale vraagstukken voor de agenda zijn ‘Wat moet houdbaar zijn?’ en ‘Wat is daarvoor nodig?’. De komende maanden worden samen met de waterschappen langetermijnontwikkelingen en bijbehorende vraagstukken geïdentificeerd. Hiervoor komen onder andere bestuurlijke sessies. De opbrengst van deze ronde moet leiden tot een strategische agenda voor de lange termijn. De commissie heeft aandachtspunten meegegeven, onder andere om ook hier de verbinding te zoeken met de strategische agenda’s van STOWA en Het Waterschapshuis. Er is waardering en steun uitgesproken voor de aanpak.

> Naar de volledige agenda en stukken van de CCIWIS

Decentrale overheden roepen op NDS alsnog snel te lanceren  

VNG, IPO, Unie van Waterschappen en NPD vragen demissionair minister Uitermark om de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) alsnog snel te lanceren. Deze strategie geniet breed inhoudelijk draagvlak en vormt de basis voor vergaande samenwerking tussen overheden en dienstverleners op het essentiële onderwerp digitalisering.

Een jonge vrouw werkt aan computer met twee schermen vol code in een kantooromgeving

De NDS benoemt zes prioriteiten waarop versnelling noodzakelijk is. De decentrale overheden juichen deze prioritering toe. Ze onderschrijven de noodzaak om deze onderwerpen nu, en in samenhang, als één overheid aan te pakken. Daarvoor is publicatie van de NDS cruciaal.  

Doorgaan op ingeslagen weg  

Tijdens de totstandkoming van deze strategie is de intensieve samenwerking gewaardeerd. De VNG, IPO en Unie van Waterschappen stellen daarom voor deze samenwerking ongewijzigd voort te zetten, via zowel de ambtelijke als bestuurlijke gremia en via het BO Digitalisering.  

Samenwerking voortzetten  

De komende periode willen de decentrale overheden zich inzetten voor de verdere uitwerking van de NDS. “We kiezen voor voortzetting van de samenwerking, waarbij we breed, gelijkwaardig en gezamenlijk sturing geven aan digitalisering. Daarnaast doen wij een beroep om zo snel mogelijk te starten met een onafhankelijk onderzoek naar een passende investeringsagenda binnen het NDS-verband, om ons in positie te brengen om de NDS uit te voeren”, aldus de gemeenten, provincies en waterschappen in hun brief aan de Tweede Kamer. 

> Lees hier de brief die namens VNG, IPO, de Unie van Waterschappen en NPD naar de minister is gestuurd

Belasting op zuiveringsslib slecht voor waterkwaliteit

10 juni 2025

Het demissionaire kabinet is van plan om de vrijstelling voor het verbranden van zuiveringsslib binnen de afvalstoffenbelasting af te schaffen. Dit staat waarschijnlijk in het Belastingplan 2026 en levert de schatkist naar schatting € 11 miljoen per jaar op.

RWZI_Amersfoort-slib-zuiveringsslib

Slib is een afvalproduct dat overblijft na de rioolwaterzuivering, dat anders in het oppervlaktewater zou komen. Schoner water uit de zuivering betekent dat er meer slib naar de verbranding gaat.

Ten koste van de waterkwaliteit

Waterschappen doen hun uiterste best om het afvalwater zo goed mogelijk te zuiveren zodat het oppervlaktewater in Nederland gezond blijft voor de mens en het milieu. Daarvoor halen ze zoveel mogelijk stikstof, fosfaat en ander vuil uit het water. Dit slib is afval en moet volgens de wet verbrand worden. De voorgenomen afschaffing van de vrijstelling kan deze inspanningen onder druk zetten. Het risico bestaat dat de waterschapsbelastingen voor inwoners en bedrijven nog verder stijgen. Daarmee dreigt een maatregel die bedoeld is om inkomsten voor het Rijk te genereren, onbedoeld ten koste te gaan van de investeringen voor de leefbaarheid van ons land.

Terugwinning van fosfaat

Een argument dat genoemd wordt om de vrijstelling voor zuiveringsslib af te schaffen, is dat waterschappen en slibverwerkers zo gestimuleerd worden om fosfaat terug te winnen. Dit is een onjuiste redenatie. Fosfaatterugwinning vindt namelijk al plaats, zowel in het zuiveringsproces als bij de verbranding van slib. Een afvalstoffenbelasting op zuiveringsslib draagt niet bij aan het vergroten van deze terugwinning. Om deze milieudoelstelling wél te kunnen bereiken is een mogelijk alternatief: een importheffing op (niet circulair) fosfaat uit buitenlandse mijnen. Dit zorgt voor directe inkomsten voor het Rijk. En stimuleert de marktpositie van circulair fosfaat dat de waterschappen en slibverwerkers terugwinnen.

Startpunt naar waterweerbaar Europa

5 juni 2025

Europa is het snelst opwarmende continent. Droogte, overstromingen en vervuiling bedreigen de beschikbaarheid en kwaliteit van water. De Europese Commissie stelt dat waterweerbaarheid essentieel is voor de volksgezondheid, economie, voedselzekerheid en veiligheid. Op 4 juni is de langverwachte Water Resilience Strategy gepresenteerd, waarmee samen met de lidstaten wordt gewerkt aan een waterweerbaar Europa in 2050.

vlaggen-europa-eu-brussel

In de strategie pakt de Europese Commissie verschillende thema’s vast en kiest voor een brede insteek: van water in het buitenlands beleid, tot waterbesparing, hergebruik, digitalisering, educatie, innovatie en crisisbeheersing.

Aan de slag met concrete maatregelen

De Unie van Waterschappen ziet deze Europese strategie als een belangrijk startpunt, maar benadrukt dat concrete acties nog moeten volgen. Luzette Kroon, bestuurslid internationaal van de Unie van Waterschappen: “Na de Europese verkiezingen van juni 2024 werd relatief snel duidelijk dat waterweerbaarheid hoog op de Europese agenda staat. We hebben als waterschappen onze standpunten op veel momenten onder de aandacht gebracht. Onze inzet op het gebied van klimaatadaptatie en grensoverstijgend waterbeheer zien we nadrukkelijk terug in de strategie. Benedenstroomse gebieden, zoals Nederland, zijn immers afhankelijk van bovenstrooms waterbeheer in andere Europese landen. De strategie besteedt hier terecht veel aandacht aan. We hadden echter meer ambitie verwacht op het gebied van waterkwaliteit en PFAS. De Unie van Waterschappen pleit voor een volledig verbod op PFAS om mens en milieu te beschermen. Waterweerbaarheid gaat immers over zowel kwaliteit als kwantiteit. Dit blijven we agenderen in Europa.”

Meer ambitie nodig op het gebied van waterkwaliteit

De Europese Commissie formuleert drie hoofddoelen in de strategie: het herstel en de bescherming van de watercyclus, het stimuleren van een waterintelligente economie, en toegang tot schoon en betaalbaar water voor iedereen. Deze doelen moeten worden bereikt door betere implementatie en handhaving van bestaande wetgeving. EU-wetgeving, waaronder de Kaderrichtlijn Water, biedt volgens de Commissie een sterke basis om deze doelen te verwezenlijken als het goed wordt geïmplementeerd. De Commissie wil onder meer gestructureerde dialogen met lidstaten aangaan en benoemt expliciet de aanpak van verontreinigingen zoals PFAS. Toch blijft een echt ambitieuze koers op dit vlak vooralsnog uit.

De Unie van Waterschappen roept de Commissie op om de bronaanpak van vervuiling centraal te stellen in de verdere uitwerking van deze strategie. Alleen een aanpak voor het creëren van technologie om PFAS op te ruimen is te weinig. De Unie verwacht dan ook ambitieuze voorstellen, met name op het gebied van PFAS en andere chemische stoffen. Alleen zo kan Europa écht waterweerbaar worden.

Klimaatadaptatie en grensoverstijgende samenwerking

Klimaatadaptatie en grensoverstijgende samenwerking krijgen veel aandacht in de strategie. Zo wordt benadrukt dat het onwenselijk is als overstromingsrisico’s en droogte worden afgewenteld op benedenstroomse gebieden. Er moet meer gebeuren aan klimaatadaptatie en samenwerking over grenzen heen moet structureel worden verankerd. Het aangekondigde klimaatadaptatieplan in 2026 biedt hiervoor onder andere een kans. De Commissie wil dat landen, in lijn met de Kaderrichtlijn Water, samenwerken bij het beheren van rivieren die door meerdere landen stromen. Dit kan bijvoorbeeld door meer overleg tussen landen binnen een stroomgebied, bijvoorbeeld via riviercommissies. De Unie draagt graag bij aan het versterken van  waterbeheer binnen internationale stroomgebieden.

> Klik hier voor het volledige rapport
> Klik hier voor meer informatie over de Water Resilience Strategy
> Lees hier de inbreng van de waterschappen met betrekking tot het Water Resilience Strategy

Waterschappen: Zet waterkwaliteit centraal in mest- en stikstofbeleid 

Voor het commissiedebat over stikstof en mestbeleid op 18 juni 2025 vragen de waterschappen aandacht voor een aantal belangrijke punten. Zij roepen het demissionaire kabinet op tot een stevigere inzet voor het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater.

waterkwaliteit-landbouwgebieden-unie-van-waterschappen

KRW-doelen vereisen KRW-proof mestbeleid 

Het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn (8e AP) biedt volgens de waterschappen een laatste kans om via het mestbeleid bij te dragen aan het behalen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) in 2027. Evaluaties van eerdere actieprogramma’s laten zien dat het mestbeleid in Nederland nog onvoldoende effectief is. De waterschappen benadrukken dat het 8e AP nú KRW-proof moet worden gemaakt. Bemesting mag geen bron meer zijn van een teveel aan nutriënten in het grond- en oppervlaktewater. 

Duidelijke landelijke regie nodig 

De effectiviteit van maatregelen, zoals bufferstroken of teeltrotatie, verschilt per regio. Regionale maatwerkoplossingen zijn daarom essentieel. Tegelijkertijd is landelijke sturing vanuit het Rijk noodzakelijk. Waterschappen vervullen geen wettelijke taak in het mestbeleid, maar adviseren vanuit hun rol als waterkwaliteitsbeheerder. De regie en verantwoordelijkheid voor het mestbeleid moeten volgens hen bij de minister blijven en niet verschuiven naar regionale overheden. 

Samenhang met ander landbouwbeleid ontbreekt 

De waterschappen maken zich zorgen over de versnippering van landbouwbeleid. Voor een toekomstbestendige landbouw én goede waterkwaliteit is een integrale aanpak nodig. De Unie van Waterschappen roept het demissionaire kabinet op om het 8e AP beter af te stemmen op andere landbouwdossiers. 

Betrokkenheid van medeoverheden 

Het proces rond het 8e AP vraagt veel van medeoverheden en onderzoeksinstellingen. De waterschappen pleiten voor een duidelijke rolverdeling, tijdige betrokkenheid en structurele inbreng in het beleidsproces. 

Stikstof: snel werk maken van maatregelen 

Tot slot ondersteunt de Unie de oproep van IPO en VNO-NCW voor een krachtig pakket aan stikstofmaatregelen. Het huidige ‘startpakket’ is onvoldoende. Waterschappen benadrukken dat een geborgde aanpak voor stikstofreductie en natuurherstel noodzakelijk is voor vergunningverlening en cruciale waterprojecten. 

> Lees de volledige inbreng van de waterschappen voor het commissiedebat

Waterschappen ondertekenen Bestuurlijk Akkoord SKD

4 juni 2025

Op woensdag 4 juni ondertekenen verschillende overheden samen met andere ketenpartners het Bestuurlijk Akkoord Stroomlijning Keten voor Derdenbeslag (SKD) bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag. Dit akkoord markeert een belangrijke stap in de bescherming van het bestaansminimum van mensen met schulden.

laptop, briefgeld, rekenmachine en bril op een bureau

Beslagvrije voet 

Jaarlijks krijgen 400.000 mensen te maken met schulden waarbij meerdere partijen tegelijkertijd beslag leggen of verrekenen. Hierdoor komen 60.000 tot 70.000 mensen onder de zogenoemde beslagvrije voet terecht en houden onvoldoende middelen over om in hun levensonderhoud te voorzien. 

Gegevensuitwisseling tussen ketenpartners  

De Unie van Waterschappen is een voorstander van de Wet stroomlijning keten voor derdenbeslag (Wskd). Het Wskd-traject zorgt ervoor dat mensen niet onder een minimum bestaansniveau terechtkomen. Namens de Unie van Waterschappen ondertekent bestuurder Vincent Lokin het bestuursakkoord.  

De waterschappen leggen jaarlijks ongeveer 124.000 keer beslag bij inwoners vanwege onbetaalde waterschapsbelasting. Omdat de verschillende schuldeisers geen inzicht hebben in elkaars beslagen, kan er sprake zijn van stapeling. Het programma SKD moet dit voorkomen door gegevensuitwisseling tussen ketenpartners mogelijk te maken – met inachtneming van de privacywetgeving. Het ministerie van SZW ontwikkelt hiervoor een veilige applicatie. Dit gebeurt op basis van een nieuwe wettelijke grondslag. 

Verantwoorde schuldinning  

Vincent Lokin, bestuurslid van de Unie van Waterschappen: “Als overheden hebben we de plicht om verantwoord om te gaan met schuldinning. Door samen te werken aan meer inzicht en betere afstemming voorkomen we dat mensen onder het bestaansminimum komen.” 

De ondertekening van het akkoord volgt op een eerder getekende intentieverklaring en het gezamenlijk opgestelde programmaplan. In de laatste Commissie Bestuurszaken, Digitalisering en Financiën (CBDF) stemden de waterschappen unaniem in met het ondertekenen van het akkoord. 

(Inter)nationale samenwerking sleutel bij waterweerbaarheid 

“Wie heeft er al een noodpakket?” Met die vraag opent Splinter Chabot Waterpoort. Geen rare vraag, want door klimaatverandering en geopolitieke spanningen neemt de dreiging toe. Denk aan de overstromingen in Limburg en stroomstoringen in Spanje en Frankrijk. In hoeverre is de watersector voorbereid?

Een goedgevulde zaal luistert aandachtig naar Splinter Chabot, Vincent Lokin (bestuurslid Unie van Waterschappen) en Pieter Litjens (voorzitter Vewin). Ze staan voor een groot scherm in Nieuwspoort. De sfeer is zakelijk en betrokken. De deelnemers zitten in een halve cirkel, wat een interactieve setting suggereert.

Op 26 mei organiseerden de Unie van Waterschappen en Vewin bij Nieuwspoort een nieuwe editie van Waterpoort. Met een boordevol programma: een mini-college over waterweerbaarheid, een korte film over de voorbereidingen van Vewin en de waterschappen, en tot slot een debat met Eerste en Tweede Kamerleden, een Europarlementariër en het publiek. Waterweerbaarheid is een mooi, interessant en belangrijk onderwerp, vindt gespreksleider Splinter Chabot. 

Watersector maakt zich zorgen 

We leven in een onvoorspelbare wereld. Zowel Pieter Litjens, voorzitter van de vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin), als Vincent Lokin, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, maken zich zorgen. Litjens: “We zien de laatste tijd steeds vaker stroomstoringen – door sabotage in Zuid-Frankrijk en de grote storing in Spanje. Het is niet meer denkbeeldig; het komt in de praktijk gewoon voor.”  

Bij drinkwaterbedrijven en waterschappen staat weerbaarheid dan ook hoog op de agenda. “We werken hard aan waterveiligheid. Het is een continue, risicogestuurd proces”, zegt Vincent Lokin. “Ik zal niet zeggen dat we kwetsbaar zijn, maar we weten ook niet of we het huis voldoende op orde hebben.” Hij wil daarom meer duidelijkheid vanuit de politiek. “We zitten in een tussenfase, tussen vrede en oorlog; wat dat precies betekent weten wij niet. Het helpt als dit geduid wordt, zodat wij ons kunnen organiseren om op dat niveau voorbereid te zijn.”   

Mini-college Waterweerbaarheid: Reële dreiging of paranoia 

De zorgen over klimaatverandering en geopolitieke spanningen zijn niet onterecht. Dat blijkt uit het mini-college van Louise van Schaik, Head of Unit EU & Global Affairs bij Clingendael. Hierin behandelt ze in sneltreinvaart de gevolgen van klimaatverandering en hybride dreigingen. Wat betreft klimaat ziet ze vooral uitdagingen op het gebied van zeespiegelstijging en droogte. Hier heeft Nederland de zaken goed op orde, maar bij hybride dreigingen ligt dat anders. 

“In Nederland en West-Europa zijn we niet gewend dat ons grondgebied en onze vitale infrastructuur onder druk komen te staan”, zegt Van Schaik. “Dergelijke dreigingen hebben we decennialang niet gevoeld.” Er zijn voorbeelden te over: van fake news en cyberaanvallen tot bedrijfsspionage en aanslagen. Ook specifiek voor water. Van Schaik noemt onder andere de opgeblazen Kakhovka-dam in Oekraïne en watervergiftiging bij een NAVO-kazerne in Duitsland.  

De watersector staat volgens Van Schaik voor de opgave om weerbaarder te worden. En die uitdagingen liggen niet alleen op het gebied van cybersecurity. Maar ook op het gebied van apparatuur – “Kopen we nog Chinese waterpompen?” – én bij de mensen zelf. Zij moeten ook weerbaarder worden en anders gaan denken. Tot slot moet de sector onderzoeken hoe makkelijk mensen kunnen binnendringen bij cruciale installaties. Moeten deze fysiek bewaakt worden? “Van dijkbewaking naar terreinbewaking”, besluit Van Schaik haar college. 

Het belang van samenwerking

Na een korte video waarin Vewin en de Unie kort vertellen over de waterweerbaarheid, is het tijd voor het debat in een opstelling gebaseerd op het Britse Lagerhuis. Dit gebeurt aan de hand van twee stellingen.  

De vier aanwezige politici – Cor Pierik (Tweede Kamerlid BBB), Tekke Panman (Eerste Kamerlid BBB), Jesse Six Dijkstra (Tweede Kamerlid NSC) en Ingeborg ter Laak (Europarlementariër CDA) – zijn allemaal doordrongen van het belang van waterweerbaarheid. Samenwerking speelt daarbij een belangrijke rol. Panman: “We kunnen waterweerbaarheid niet alleen maar overlaten aan de waterschappen. We moeten elkaar helpen en niet achteroverleunen.” Six Dijkstra denkt dat aankomende wetgeving bij waterweerbaarheid gaat helpen. Ter Laak noemt het een Europees probleem. “Water stroomt”, zegt ze. “Het houdt zich niet aan grenzen. Het stroomt door heel Europa, dus we moeten wel samenwerken.”  

Stelling 1: “Er is te weinig aandacht voor dreigingen als energieuitval, natuurbranden en dijkdoorbraken” 

Pierik is het eens met deze stelling. Hij vindt dat er te weinig aandacht is voor waterweerbaarheid en noemt het een cruciaal onderdeel voor het omgaan met de huidige geopolitieke situatie en klimaatverandering. Hij wijst op het probleem van de droogte en pleit ervoor om water beter vast te houden. “Water is cruciaal voor de voedselvoorziening. In periodes van droogte groeit er heel weinig. Om de voedselzekerheid op peil te houden, hebben we waterzekerheid nodig.”  

Vanuit het publiek wordt ook gereageerd. “Ik word getriggerd door de term voedselzekerheid. Er wordt steeds geroepen dat dit ontzettend belangrijk is. Maar heel veel van ons water gaat naar bloembollen, planten en tuinen. Dit wordt nu steeds bij elkaar gegooid en moet worden gescheiden.” Pierik bevestigt dat er inderdaad ook water nodig is voor de bloembollen en planten. Hij weet niet de exacte cijfers, maar “een substantieel deel van het water gaat echt naar de voedselvoorziening”, zegt hij. 

Ook Ter Laak is het eens met de stelling.  “Water is leven”, zegt ze. “We hebben het nodig voor energie- en watervoorziening.” In Europa wordt volgens haar goed nagedacht over waar de prioriteiten liggen tijdens een crisis. “Wie komt er als eerste en wie als laatste?” Dat zijn moeilijke vragen, vindt Ter Laak. Europa moet goed in beeld hebben hoe alles ervoor staat. “Bij volle graanschuren kun je er beter voor kiezen om de energievoorziening op peil te houden.” Dit zijn geen beslissingen die Europa van tevoren kan nemen. Alles hangt af van de context van dat moment, aldus Ter Laak.  

De waterschappen hebben veel dingen goed geregeld, vindt Lokin. Dat wordt ook bevestigd vanuit het publiek. “Waterschappen denken redelijk ver vooruit. Er staan in onze organisatie vijftig mensen via een piketregeling permanent klaar voor het geval er een calamiteit is.” Het is alleen niet duidelijk wat er gaat gebeuren als er meerdere calamiteiten tegelijkertijd plaatsvinden. Lokin benadrukt opnieuw de behoefte aan kaders. “Het is belangrijk dat we nieuwe dingen in de discussie afronden met een conclusie. Nu gooien we wat dingen in de lucht en dan leven we door. We moeten nieuwe normen stellen en daarnaar handelen.”  

Litjens benadrukt het belang van samenwerking. “Drinkwaterbedrijven hebben een heleboel raakvlakken. Niet alleen met de waterschappen, maar ook met andere bedrijven. Het is belangrijk dat we ons gezamenlijk voorbereiden op bedreigingen. Die integraliteit kan beter.” Tekke Panman springt daar op in. Hij vraagt zich af hoe dat zit in Flevoland. “Een groot deel van onze voedselvoorziening komt uit Flevoland. Defensie gaat nu bij Lelystad gevechtsvliegtuigen stationeren en een kazerne bouwen. Hiermee neemt het risico op een aanslag op de dijken en gemalen in Flevoland toe. Zijn de waterschappen hierover in gesprek met Defensie?” Volgens Lokin is het in dit geval aan Hetty Klaver, dijkgraaf van Zuiderzeeland, om hierover het gesprek aan te gaan. Wel doet hij een oproep aan de nationale politiek: “Kijk wat het betekent als je bepaalde functies op bepaalde plekken wilt vestigen. Dat geeft ons de gelegenheid om ons daarop te organiseren.” 

Stelling 2:  Het opstellen van een Nationaal weerbaarheidsplan is nodig om impuls te geven aan meer weerbare drinkwatersector. 

Het hangt ervan af wat er precies bedoeld wordt met een plan, reageert Litjens. “Als het betekent dat je met waterweerbaarheid ervoor zorgt dat er een robuuste watersector ontstaat of dat het belang daarvan op de agenda komt, dan is dat hartstikke goed. Maar zomaar een nationaal waterbeheerplan heeft weinig zin.” Lokin is meer een voorstander van continu werken aan waterveiligheid. “We zijn voor permanent bezig zijn met waterweerbaarheid. Ervoor zorgen dat je je huis op orde hebt. Helemaal standaard gaat dat niet worden.” 

Six Dijkstra is wél voorstander van een nationaal weerbaarheidsplan, mits dit continue wordt geüpdatet. “Zodat we onze weerbaarheid op orde hebben en elke keer weer kijken of het voldoet aan de huidige situatie. Want de bedreigingen veranderen natuurlijk ook de hele tijd.” 

Vanuit het publiek klinkt het: “Bij mij gaan er meteen twee rode vlaggen omhoog. De eerste is nationaal, dat moet internationaal worden. Want water is niet geïsoleerd. Ook moet plan framework zijn. Want je moet altijd ruimte laten om te kunnen improviseren.” Ook wordt de vraag gesteld: “Hoe goed is goed genoeg? Deze vraag dwingt je om te kwantificeren welk resultaat je wel en niet wilt. Als dat niet duidelijk is dan krijg je allerlei mensen die dan roepen ‘We doen het goed, maar het kan beter’. Dat klinkt leuk, maar zegt helemaal niks.” 

Chabot stelt de vraag meteen aan het panel. Panman vindt het lastige vraag. “Je moet eerst vaststellen wat je wilt bereiken. Wat wil je overeind houden. Dan kun je bekijken wat er nodig is.” Hij denkt niet dat de politiek dat kan en moet bepalen, maar de waterschappen. “Zij weten wat de kern is. De politiek moet hierbij vooral een faciliterende rol aannemen.” Six Dijkstra noemt het een vrij brede vraag. “Ik kan niet in een paar minuten uitleggen wat er allemaal nodig is. Ik denk dat de aankomende wetten – zoals wet weerbaarheid kritieke entiteiten en de beveilingswet – vrij goede richtsnoeren geven. Het uitgangspunt is dat ook bij grote storingen vitale processen 72 uur lang moeten kunnen doordraaien op voldoende niveau.” 

Vanuit Europa komt er een Water Resilience Plan, zegt Ter Laak. Maar ze vindt wel dat er een nationale vertaling van het Europese plan moet komen. Want wat betekent dit plan voor Nederland? “We zijn toch een delta waar het water naartoe stroomt. Als er in Duitsland een waterbedding wordt gemaakt waardoor er ineens heel veel water naar Nederland komt dan hebben wij ook een uitdaging. We zullen het samen gaan moeten doen.”  

“Het toverwoord is dus samenwerking”, besluit Chabot het debat. “We staan aan het begin van het proces: van alle onderzoeken, frameworks, en politiek. En dat we er een begin is, betekent natuurlijk ook dat er een vervolg komt. Daarom zeg ik alvast dat er op 3 november weer een Waterpoort komt.”  

Kennisuitwisseling over floods en droughts in Portugal

3 juni 2025

Onlangs kwamen experts uit heel Europa tijdens de Coastal Dynamics-conferentie samen om kennis te delen over uitdagingen zoals overstromingen en Nature Based Solutions. Ook Nederlandse vertegenwoordigers waren aanwezig bij deze conferentie in Portugal om kennis uit te wisselen over deze onderwerpen die ook centraal staan in de kennisagenda van Dutch Water Authorities (DWA). Aansluitend werden contacten gelegd met Europese collega’s uit de waterwereld op thema’s droogte en waterkwaliteit.

Coastal-Dynamics-conferentie-portugal-internationale-kennis.jpg

Petra Goessen, buitenlandcoördinator bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, werkt namens DWA aan de kennisagenda en was bij de conferentie aanwezig. “Juist nu, met een veranderend klimaat, kunnen we meer dan ooit leren van onze buren. Zuidelijke landen zijn bijvoorbeeld meer ervaren met langdurige droogte, verzilting en wederopbouw. Van andere regio’s kunnen we juist weer leren over crisismanagement bij overstromingen”.

Leren omgaan met flash floods

Een belangrijk gespreksonderwerp was hoe we beter kunnen omgaan met plotselinge overstromingen (flash floods). Dit blijkt in meerdere landen, waaronder Portugal, Zweden en Denemarken een mooie kans om gezamenlijk op te trekken. Ook kwam er een nieuwe samenwerking tot stand rond het gebruik van satellietbeelden voor zand- en duinonderzoek (“Sand Tracer”), waarin Nederland en België al samenwerken. Nu tonen ook Denemarken, Frankrijk en Portugal interesse om aan te sluiten. Een veelbelovende stap was daarnaast het ontstaan van een nieuw idee voor een Europese Horizon-subsidieaanvraag, waarin Nature-Based Solutions centraal staan. Hierbij zijn al partners uit Zweden, Portugal, Nederland en Denemarken betrokken.

Portugese partners aan boord

Bezoeken aan diverse waterorganisaties in Portugal, waaronder Águas de Portugal en Águas do Porto, leidden tot concrete interesse in samenwerking. Onderwerpen als illegale wateraansluitingen, het inschatten van de watervraag tijdens droogte en het omgaan met waterverontreiniging kwamen aan bod. De Nederlandse ervaring met droogte- en overstromingsnetwerken bleek inspirerend voor de Portugese partners. Daarnaast is er contact gelegd met APA, de nationale Portugese waterautoriteit (vergelijkbaar met Rijkswaterstaat). APA speelt een sleutelrol in het waterbeheer van rivieren en kustgebieden en werkt nauw samen met Spanje aan grensoverschrijdend rivierbeheer. De aanpak van droogterisico’s en het beheer van grondwater – dat in Portugal particulier eigendom is – zijn onderwerpen die verder worden verkend.

Wetenschap als motor voor samenwerking

De Universiteit van de Algarve toonde grote interesse in verdere samenwerking, onder andere rond onderzoek naar de golfremmende werking van kustvegetatie – vergelijkbaar met Nederlandse projecten als de Slufter en de Hedwige-Prosperpolder. Er zijn ideeën ontstaan voor gezamenlijke publicaties en subsidieaanvragen, mede binnen het Water4All-programma.

Blik op de toekomst

“Internationaal samenwerken laat je kritisch nadenken over je manier van werken,” aldus Goessen. “Bijvoorbeeld over de Nederlandse regelgeving. Waarom doen we wat we doen? En kan het beter? Het is boeiend om bij een ander in de keuken te kijken en gericht op zoek te gaan naar relevante samenwerkingsverbanden. Daarvoor is het belangrijk om zoveel mogelijk ideeën op te halen, of dat nu op het vlak van beleid, onderzoek of uitvoering ligt. Met partners zoals STOWA en internationale netwerken wordt nu gekeken hoe de samenwerking kan worden verankerd. De contacten die zijn gelegd, laten opnieuw zien dat waterbeheer steeds internationaler en innovatiever wordt. Of het nu gaat om klimaatadaptatie langs de kust of het veiligstellen van schoon water bij droogte: de kracht zit in kennisdeling én in het persoonlijke gesprek.”

Dutch Water Authorities: kennis halen én brengen

De Nederlandse waterschappen werken onder de naam Dutch Water Authorities (DWA) actief samen met andere Europese organisaties. Internationale kennisuitwisseling is van grote waarde voor de Nederlandse waterschappen en de watersector als geheel. DWA verspreidt deze kennis en zorgt ervoor dat deze op de juiste plekken binnen de waterschappen terechtkomt.

Reactie Unie van Waterschappen op uiteenvallen coalitie: Grote vraagstukken kunnen niet wachten 

Op 3 juni is de PVV uit de coalitie gestapt, waarmee de val van het kabinet dichtbij is. De Unie van Waterschappen benadrukt in een reactie dat de grote opgaven, zoals op het gebied van het verbeteren van de waterkwaliteit, ruimte voor water, het oplossen van de stikstofimpasse en netcongestie, vragen om snelle oplossingen en dat uitstel geen optie is.

water-bodem-sturend-groen-landschap-molen-water-website.

Grote vraagstukken kunnen niet wachten 

Jeroen Haan, voorzitter van de Unie van Waterschappen: “Er spelen veel grote vraagstukken, bijvoorbeeld het verbeteren van de waterkwaliteit, stikstof en netcongestie. Ook zijn er zorgen over de waterveiligheid en ruimte voor water. Deze problemen vragen om snelle oplossingen. De waterschappen gaan nu kijken wat daarvoor nodig is, samen met andere partijen zoals provincies en gemeenten.”

Zorgen over uitstel  

“We zien nu een impasse door het uitblijven van een geborgde aanpak voor de stikstofproblematiek. Projecten van waterschappen staan stil of lopen vertraging op. Er zijn structurele en geborgde oplossingen nodig via duidelijke ruimtelijke keuzes en wetgeving. Dat het maken van die keuzes nu nog meer op de lange baan wordt geschoven is zorgelijk,” vervolgt Haan.  

Versnelling, geen vertraging  

Ook bij het verbeteren van de waterkwaliteit is een versnelling nodig en vertraging ongewenst. De kwaliteit van het Nederlandse oppervlaktewater moet worden verbeterd. Niet alleen voor de gezondheid van de mens, maar ook van de natuur. “Waterschappen hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de waterkwaliteit. Maar het is vooral nodig dat het probleem wordt aangepakt bij de bron met duidelijk beleid, strenge eisen voor vergunningen en bijpassende wet- en regelgeving.” 
 
Er zijn ook oplossingen nodig voor het volle elektriciteitsnet (netcongestie), omdat er steeds meer elektriciteit nodig is voor het zuiveren van afvalwater en voor het omgaan met weersextremen, zoals droge perioden, hevige buien en een stijgende zeespiegel. 

Decentrale overheden: problemen wachten niet 

De provincies en gemeenten reageren in gelijke bewoordingen op het uiteenvallen van de coalitie: 

> Reactie van het IPO

> Reactie van de VNG
 
De Unie van Waterschappen zal samen met de medeoverheden richting een toekomstig kabinet belangrijke punten voor het waterbeheer in Nederland naar voren blijven brengen.  Ondertussen werken de waterschappen door aan veilige dijken, schoon en gezond water, en voldoende water.