Unie van Waterschappen spreekt met minister Wonen over water en bodem sturend

15 oktober 2024

Op vrijdag 11 oktober heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen, en Mona Keijzer, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). Onderwerp van gesprek was de invulling van het principe van water en bodem sturend voor ruimtelijke plannen.

luchtfoto van woonwijk langs rivier

Na het commissiedebat Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van woensdag 2 oktober was er onduidelijkheid over de uitspraken van de minister over het voorzetten van beleid rond het water en bodem sturend laten zijn voor ruimtelijke plannen. In het gesprek met de Unie van Waterschappen liet de minister weten dat rekening houden met water een belangrijk onderdeel bij de bouw van nieuwe woningen blijft.

Geen verborgen gebreken

Van der Sande heeft namens de Unie van Waterschappen toegelicht hoe de waterschappen tegen water en bodem sturend aankijken. “Wij vinden dat inwoners van Nederland mogen verwachten dat er bij de bouw van hun woningen verstandige keuzes worden gemaakt. Als overheid moeten we niet willens en wetens huizen met verborgen gebreken opleveren aan inwoners,” zei Van der Sande. Daarbij onderstreepte hij dat dit gesprek plaatsvindt om de woningbouw te bevorderen en niet om deze tegen te houden.

Oproep tot nationale regie

Ook gaf Van der Sande aan dat het hier niet om een beleidsmatige wens gaat, maar om een natuurlijk gegeven. “Ons watersysteem zit simpelweg soms helemaal vol. Water bepaalt of er ruimte is of niet,” legde hij uit. Hij sprak de wens uit voor nationale regie, zodat lokale overheden kaders hebben waarbinnen ze aan de slag kunnen gaan. “Het risico is anders dat er een wirwar aan lokale regels (denk aan aparte waterschapsverordeningen) komt, terwijl nationale regels duidelijkheid kunnen scheppen.”

Richting geven

Verder is door Van der Sande verder uitgeweid over de rol van de waterschappen: “De waterschappen pakken hun rol door met hun gebiedskennis en blik op de lange termijn te waarschuwen voor eventuele potentiële schade aan woningen. Het principe van water en bodem sturend reikt bovendien verder dan woningbouw. Het is ook een richtinggevend principe in de transitie van het landelijk gebied en bij andere ruimtelijke vraagstukken.”

Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke ordening en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komen binnenkort met een Kamerbrief, waarin ze met meer informatie over nationale kaders voor het rekening houden met water en bodem komen.

Tweede Kamerlid Soepboer (NSC) bezoekt Wetterskip Fryslân

Maandag 14 oktober bracht Tweede Kamerlid Aant Jelle Soepboer (NSC) een werkbezoek aan Wetterskip Fryslân. Soepboer is recent waterwoordvoerder geworden; het was daarom vooral een kennismakingsbezoek. Hij ging in gesprek met dijkgraaf Luzette Kroon en dagelijks bestuurder waterveiligheid Frank Jorna. Ook bracht hij een bezoek aan dijkversterkingsproject Ternaard-Peazens-Moddergat. Onder de vlag van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) wordt hier 14,4 kilometer dijk versterkt.



Blijven investeren in dijkversterking om Friesland te beschermen

Doordat aan de voet van de dijk tussen Ternaard en Peazens-Moddergat de Waddenzee ligt, kan de dijk hier niet buitenwaarts worden versterkt. Er is daarom gekozen om de dijk die er ligt, breder en hoger te maken. Daarbij houdt de dijk dezelfde uitstraling als nu. Omdat de dijk omhoog gaat, is het ook nodig om de dijk aan de binnenkant te verbreden.

Het project is onderdeel van het grootste dijkversterkingsprogramma ooit in Friesland en een van de vele projecten binnen het HWBP. Doel is dat in 2050 alle dijken in Nederland aan de nieuwe normen voor waterveiligheid voldoen. Die opgave wordt steeds groter en uitdagender: meer hoosbuien, vaker hoogwater afvoeren, langere periodes van droogte.

Doorzettingsvermogen

“We hebben gesproken over het belang voor de financiering van het HWBP door het Rijk”, zegt DB-lid Frank Jorna. “Dit najaar moeten er namelijk belangrijke besluiten worden genomen over de financiering van toekomstige projecten in heel Nederland. Er is € 1,25 miljard extra nodig van zowel de waterschappen als het Rijk om in 2025 dijkversterkingsprojecten op diverse plekken in Nederland te kunnen starten. Deze projecten moeten in de periode 2030-2036 gerealiseerd worden. Ook heeft de watersector behoefte aan een snelle herijking van de afspraken over het HWBP en de toekomstige financiering tot en met 2050. Die afspraken liggen tot 2028 vast. Waterveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die vraagt om solidariteit en doorzettingsvermogen van alle betrokken partijen.”

Klimaatbestendig 2050+

Tijdens het bezoek kwamen ook onderwerpen zoals Natura 2000 en water en bodem sturend aan bod. Zo hebben gedeputeerde Staten van de Provincie Fryslân en dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân de visie Fryslân Klimaatbestendig 2050+ opgesteld. Deze visie gaat over hoe we ons water- en bodemsysteem kunnen aanpassen en bestendig maken aan de veranderingen van het klimaat. Belangrijke punten in de visie zijn onder meer het zorgen voor genoeg zoetwater en drinkwater, waterveiligheid, het behoud van de kwaliteit van de bodem en het tegengaan van bodemdaling in het veengebied. De provincie en Wetterskip Fryslân werken de visie uit naar concrete acties. Dit doen ze samen met overheden, belangrijke partijen en inwoners van het waterschap.

Terugkoppeling Commissie Bestuurszaken, Communicatie en Financiën (CBCF)

11 oktober 2024

Op vrijdag 4 oktober vergaderde de commissie Bestuurszaken, Communicatie en Financiën (CBCF) van de Unie van Waterschappen. Een korte samenvatting van de hoofdpunten.

Rivier met brug en bomen

Publicatie Waterschapspeil en Waterschapsspiegel 2024

De commissie is akkoord gegaan met de publicatie van Waterschapspeil en Waterschapsspiegel 2024. Dit is een sectorbrede overzichtsrapportage van het waterschapswerk met aanvullende rapportages. Deze bevatten achtergrond en duiding bij de verschillende onderdelen van het waterschapswerk.

Naamgeving portefeuilles en commissies

De commissie heeft de Ledenvergadering positief geadviseerd over de voorgestelde nieuwe verdeling van de portefeuilles over de Uniecommissies met de daarbij behorende nieuwe naamgeving. De commissie vroeg onder meer hoe de in te stellen adviesgroep Calamiteiten en Integriteit binnen de Uniestructuur past en wat hierbij het mandaat is. De adviesgroep wordt overwogen op verzoek van de voorzitters van de waterschappen en heeft betrekking op de wettelijke taken van de voorzitters.

Corporate story waterschappen

De commissie heeft geadviseerd over de landelijke communicatie (de corporate story) van de waterschappen en de mogelijkheid om hier specifieke communicatie voor de waterschappen van af te leiden. De commissie gaf in haar vergadering van afgelopen mei commentaar op de corporate story. Dit commentaar is nu verwerkt en de commissie geeft een positief advies aan de Ledenvergadering.

Handreikingen aanpassingen van het belastingstelsel

In het kader van de implementatie van de aanpassingen in het belastingstelsel is een aantal handreikingen opgesteld. Deze hebben betrekking op de onderwerpen separate afvalwaterstromen, kostentoedeling en tariefdifferentiaties watersysteemheffing en plusvoorzieningen wateraanvoerprojecten. De commissie heeft de handreikingen vastgesteld en blijft graag goed en regelmatig geïnformeerd over de implementatie van de aanpassingen van het belastingstelsel.

AI-kompas

De commissie heeft het bestuurlijke deel van het AI-kompas vastgesteld. Het AI-kompas geeft richting  aan het zorgvuldig, onderbouwd en transparant inzetten van Artificiële Intelligentie (AI). In dat kader heeft de commissie gediscussieerd over de behoefte aan en wenselijkheid van een ethische commissie. Niet alleen met betrekking tot AI, maar in een breder verband. Hiertoe worden nadere voorstellen ontwikkeld.

> Bekijk de volledige agenda en stukken van de vergadering in iBabs

Waterschappen actief in Brussel

Water staat steeds hoger op de Europese agenda. De afgelopen weken waren verschillende waterschappers actief in Brussel. Bestuurders van de Unie van Waterschappen en van een aantal waterschappen maakten in verschillende bijeenkomsten kennis met Europese partners en beleidsmakers.

vlaggen-europa-eu-brussel

Kennismaking met Nederlandse Europarlementariërs

Uniebestuurders Erik den Hertog en Luzette Kroon maakten op woensdag 25 september kennis met onze nieuwe Nederlandse Europarlementariërs in Brussel. Tijdens de bijeenkomst waren ook bestuursleden van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) aanwezig.

De Europarlementariërs konden bij thematafels praten over verschillende onderwerpen zoals klimaat, milieu en water. De Unie van Waterschappen merkt dat er een groeiend besef is over het belang van water en dat de Europese Unie daar een belangrijke rol in kan spelen. De bijeenkomst was een samenwerking tussen gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk. De decentrale overheden werken in Brussel samen om het Nederlandse geluid te laten horen.

European Week of the Regions and Cities

Tijdens de jaarlijkse European Week of Regions and Cities, dit jaar van 7 tot en met 11 oktober, stond in Brussel de rol van de regio’s en steden van Europa centraal. Een afvaardiging van het Rijk, Nederlandse gemeenten, provincies en waterschappen presenteerde daar de Nederlandse visie op het komende Europese Cohesiebeleid aan directoraat-generaal Themis Christophidou van de Europese Unie.

Bestuurslid Luzette Kroon vertegenwoordigde de Unie van Waterschappen bij de presentatie. Ook waren bestuursleden aanwezig van de waterschappen Wetterskip Fryslân, Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vechtstromen, Zuiderzeeland, Vallei en Veluwe, Amstel Gooi en Vecht, en de hoogheemraadschappen van Rijnland en De Stichtse Rijnlanden.

Cohesiebeleid

Het cohesiebeleid van de Europese Unie is erop gericht de welvaarts- en ontwikkelingskloof tussen de regio’s van de lidstaten te verkleinen. Belangrijke onderwerpen voor de waterschappen zijn hierin onder andere:

  • vergroening van de leefomgeving en verbetering van de waterhuishouding;
  • stimuleren van grensoverstijgende, transnationale en interregionale samenwerking;
  • het versterken van het concurrentievermogen van Europa.

> Bekijk hier de Nederlandse visie op het Cohesiebeleid

Dutch Water Authorities in Europa

Onder de naam Dutch Water Authorities werken de Nederlandse waterschappen samen met Europese en andere internationale partners. De Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin) werken in Brussel samen om de belangen van de Nederlandse waterschappen en drinkwaterbedrijven binnen de Europese Unie kenbaar te maken.

> Lees meer over de internationale samenwerking van de waterschappen

> Lees meer over Europese samenwerking van de waterschappen

Nieuw innovatieplatform voor waterschappen

8 oktober 2024

Op maandag 8 oktober lanceerde de Unie van Waterschappen een innovatieplatform om de innovatiekracht en onderlinge samenwerking van de 21 waterschappen te bevorderen. Op de Marker Wadden wisselden de innovatiemanagers van de waterschappen kennis uit en werden de eerste stappen gezet naar een landelijke gezamenlijke aanpak voor het bevorderen van meer innovatiekracht.

Waterinnovatieplatform

Luzette Kroon, dijkgraaf van Wetterskip Fryslân en bestuurslid van de Unie van Waterschappen, benadrukt het belang van gezamenlijk werken aan innovatie en het delen van kennis en ervaringen. “De 21 waterschappen innoveren om de waterproblemen van de toekomst het hoofd te bieden. Door ons werk te delen, kunnen de 21 waterschappen allemaal slimmer werken en van elkaar leren. Bestuurders hebben een onmisbare taak in het aanjagen van vernieuwing. Daarom is het van belang dat we binnen de vereniging zorgen dat innovatie hoog op de bestuurlijke agenda staat.”

Inventariseren op een innovatief eiland

“Waterschappen zijn regionaal al ontzettend innovatief bezig”, zegt Bjorn Prudon, beleidsmedewerker innovatie bij de Unie van Waterschappen en landelijk aanspreekpunt van het platform. “Er wordt veel gewerkt aan technische innovaties op bijvoorbeeld rioolwaterzuiveringen en onze gemalen. De water- en energiefabrieken zijn hier mooie voorbeelden van. Maar we zien ook veel initiatieven en samenwerkingen die niet verder komen dan de pilotfase terwijl er wel veel potentie is.”

“Tijdens deze eerste bijeenkomst hebben we met diverse korte werkvormen het innovatielandschap per waterschap in beeld gebracht”, vervolgt hij. “Op welke ontwikkeling ligt de focus, welke typen innovatie zien we en welke (nog) niet, hoe loopt het innovatieproces en waar lopen we vast. Deze eerste inzichten geven houvast voor gedeelde richting (waartoe innoveren we) en focus (wat verbindt ons). Het geeft ook een beeld waar waterschappen op vastlopen en ondersteund kunnen worden. We concludeerden bijvoorbeeld dat waterschappen samen meer impact kunnen – en met oog op de steeds nadrukkelijkere uitdagingen wellicht ook moeten -maken. Voor een eerste bijeenkomst hebben we een rijke en prachtige opbrengst opgehaald waar we verder mee aan de slag gaan.”

Over de Marker Wadden

De Marker Wadden was de locatie van de bijeenkomst. Ooit wilde de mens hier een polder creëren als onderdeel van de Zuiderzeewerken. Die plannen gingen de prullenbak in omdat droogleggen ecologisch ongunstig zou zijn en zou leiden tot verdroging van het vasteland. In de jaren tachtig werd definitief besloten het Markermeer open te houden. De Marker Wadden zijn nu een grootschalig experiment voor innovatie en kennis om de natuurwaarden in het Markermeer te bevorderen.

Over het innovatieplatform

Het innovatieplatform is van de innovatiemanagers van de 21 waterschappen en richt zich op het versterken van de innovatiekracht en het bevorderen van kennisdeling en samenwerking binnen de 21 waterschappen. Stowa en het Waterschapshuis, maken als gelieerde organisaties, ook onderdeel uit van het platform om samenhang te creëren.

Meer informatie? Vraag het aan Bjorn Prudon – bprudon@uvw.nl.

Waterschappen presenteren hun resultaten in Waterschapspeil

Zeespiegelstijging, slechte waterkwaliteit, grote vraagstukken voor de ruimtelijke ordening. Het waterbeheer staat de afgelopen jaren onder steeds grotere druk. Hoe de waterschappen in deze veranderende omstandigheden hun waterbeheertaken uitvoeren, laten de waterschappen zien in Waterschapspeil 2024.

Waterschapspeil-2024-web

Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen: “In Waterschapspeil laten we zien hoe wij als waterschappen werken aan de grote opgaven waar we mee geconfronteerd worden. We hopen te inspireren met onze aanpak en oplossingen. Waterschappen bouwen samen aan toekomstbestendig waterbeheer. We zetten onze gezamenlijke kennis en ervaring in om Nederland veilig en leefbaar te houden, nu en voor toekomstige generaties.”

Waterschapschapspeil

Waterschapspeil is één van de producten die de Unie van Waterschappen samenstelt op basis van de bedrijfsvergelijkingen onder de waterschappen. In de publicatie staan de resultaten van het werk van de 21 waterschappen gezamenlijk over ruwweg de periode 2022-2023. In deze tweejaarlijkse uitgave staan ook de trends en ontwikkelingen in de waterschapssector. De  Unie van Waterschappen publiceert jaarlijks gegevens over de prestaties en kosten per waterschap. Daarnaast zijn er nog bedrijfsvergelijkingen met een specifiek onderwerp, zoals de bedrijfsvergelijking zuiveringsbeheer.

> Lees Waterschapspeil 2024 – Water als verbindende factor

Open data

De onderliggende data, die de waterschappen hebben aangeleverd, zijn ontsloten via het Waves-dashboard. Hierin staan de financiën en zijn er gegevens te vinden over bijvoorbeeld prestaties op het gebied van waterveiligheid, schoon en voldoende water en het zuiveren van rioolwater. Via Waves kunnen waterschappen gemakkelijk met elkaar worden vergeleken op verschillende thema’s. Zo zijn de waterschappen transparant over hun kosten en baten én kunnen zij van elkaar leren om zo gezamenlijk te verbeteren.

Meer weten?

Bekijk de animatie over Waves.
Of duik in de data en vergelijk de waterschappen via het Online Waves dashboard en de databank.
Meer informatie over verschillende soorten bedrijfsvergelijkingen vind je op: https://unievanwaterschappen.nl/themas/bedrijfsvergelijkingen/

Tweede Kamerlid Geert Gabriëls (GroenLinks-PvdA) bezoekt waterschap Aa en Maas

2 oktober 2024

Maandag 30 september bracht Tweede Kamerlid Geert Gabriëls (GroenLinks-PvdA) een werkbezoek aan het waterschap Aa en Maas. Kamerleden laten zich regelmatig door de 21 waterschappen informeren over waterbeheer in de praktijk. Gabriëls bezocht de Spuisluis Crèvecoeur en de rioolwaterzuivering (rwzi), beide in Den Bosch. Hij kreeg hier uitleg over de hoogwateraanpak en innovatieve zuiveringstechnieken.



Hoogwateraanpak omgeving Den Bosch

Bij de Spuisluis Crèvecoeur kreeg Gabriëls uitleg over de hoogwateraanpak van het waterschap voor Den Bosch en omgeving. Dit gebied is relatief laaggelegen, en er stroomt veel water naartoe vanuit rivieren in Nederland, Frankrijk en België. Bij hoogwater in de winter is het waterschap steeds moeilijker in staat om de toenemende hoeveelheid neerslag op te vangen.

De wateroverlast van 2021 in Limburg, kan dus ook in Brabant gebeuren. Gabriëls was toen zelf gedeputeerde in de provincie, en maakte van dichtbij de impact van de zware wateroverlast mee. Om Den Bosch en omgeving te beschermen tegen hoogwater, werkt het waterschap samen met gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat.

Innovatie zuiveringstechnieken

Daarnaast bezocht het Kamerlid de rwzi in Den Bosch, waar hij een toelichting kreeg over innovatieve zuiveringstechnieken. Over dit onderwerp, en waterkwaliteit in het algemeen, stelt Gabriels regelmatig vragen in Kamerdebatten Recent pleitte hij ervoor om alles op alles te zetten om de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) te halen, om ook toekomstige generaties van schoon water te kunnen voorzien.

De waterschappen werken daar hard aan, maar kunnen dat niet alleen. Daarom zoeken zij de samenwerking met betrokken ministeries, provincies, gemeenten, drinkwaterbedrijven, kennisinstituten, de industrie, de landbouwsector en natuurbeheerders.

> Lees meer over de KRW

Waterschappen blij met twee aangenomen moties rond stikstof

1 oktober 2024

Op dinsdag 1 oktober nam de Tweede Kamer een aantal voor de waterschappen relevante moties aan rondom stikstof. Deze werden ingediend tijdens een tweeminutendebat: een plenaire voortzetting van een commissiedebat.

brede sloot in weiland met koeien

Agrarisch natuurbeheer

De eerste motie is van Partij voor de Dieren-Kamerlid Kostić. De motie geeft prioriteit aan gerichte maatregelen voor het behalen van de wettelijke doelen rondom water en natuur. Dit sluit aan bij het standpunt van de waterschappen. Zij werken nu al samen met agrarische natuurbeheerorganisaties om de doelen voor waterbeschikbaarheid en de Kaderrichtlijn Water (KRW) dichterbij te brengen via agrarisch natuurbeheer. Ze maken hiervoor ook gebruik van subsidie uit het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). Concreet zien de waterschappen kansen in de aanleg van groen blauwe dooraderingen langs watergangen, afspraken over inrichting en beheer, blijvend grasland en mestreductie.

> Bekijk hier de motie

Natuurinclusieve en klimaatadaptieve woningbouwprojecten

De andere motie is van de leden Van Campen (VVD) en Bromet (GroenLinks-PvdA). De motie gaat over het opstellen van een handreiking waarmee provincies en gemeenten vergunningen kunnen uitreiken voor natuurinclusieve en klimaatadaptieve woningbouwprojecten. Dit ligt in lijn met het pleidooi van de waterschappen voor het makkelijker vergunnen van KRW-projecten: als iets goed is voor de natuur, mag de natuurwetgeving geen belemmering zijn om dit te vergunnen.

> Bekijk hier de motie

Waterschappen vragen aandacht voor waterbesparende maatregelen in commissiedebat Klimaatakkoord

30 september 2024

Op donderdag 3 oktober is het commissiedebat Klimaatakkoord in de Tweede Kamer. Een van de agendapunten is het rapport ‘Hemel- en grijswatergebruik in het gebouw’. De waterschappen stuurden hun aandachtspunten voor dit thema naar de commissieleden.

rivier met riet en bootjes en erachter nieuwbouwhuizen

Waterbesparing en hergebruik van water

Vanwege de toenemende droogte en de afname van zoetwaterbeschikbaarheid moeten we zuinig omgaan met water. Onderzoek van RIVM en Vewin toont dat er op korte termijn al drinkwatertekorten kunnen ontstaan. Daarom moeten we snel overgaan tot waterbesparende maatregelen om de opgave niet nog groter te maken, schrijven de waterschappen in hun inbreng. Een hemelwater/grijswatersysteem is voldoende om de doelstellingen voor drinkwaterbesparing per woning te realiseren.

Sneller waterbesparende maatregelen

De waterschappen willen meer tempo op (drink)waterbesparende maatregelen, en standaard waterbesparende maatregelen in alle nieuwbouwwoningen. Daarnaast willen de waterschappen de opvang en hergebruik van regen- en grijswater in bestaande gebouwen onderzoeken.

> Bekijk hier de volledige inbreng

Waterschappen waarschuwen Tweede Kamer voor potentiële waterschade

27 september 2024

Op donderdag 26 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over ruimtelijke ordening. Hiermee wilde de commissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van de Tweede Kamer ophalen wat verschillende belanghebbenden van de Nota Ruimte vinden. Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen, was uitgenodigd om zijn visie te delen. Hij riep de Kamer en het kabinet op om verantwoordelijkheid te nemen en om mogelijke problemen door wateroverlast en droogte niet af te wentelen op inwoners.

Een wadi langs de Peursumstraat in Zoetermeer, na een hevige regenbui.

Aanwezigen

Vanuit de Kamers waren aanwezig Jeremy Mooiman (PVV), Geert Gabriëls en Habtamu de Hoop (beide van GroenLinks-PvdA), Wim Meulenkamp (VVD), Marieke Wijen-Nass (BBB), Merlien Welzijn, Harm Holman en Annemarie Heite (allen van NSC). Daarnaast namen deel: de Rijksbouwmeester, wethouders van de gemeenten Zoetermeer, Asten en Middelburg, gedeputeerden van de provincies Zuid-Holland en Groningen, en vertegenwoordigers van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA), TNO, Natuur & Milieu, LTO Nederland, watersportvereniging HISWA-RECRON en het Planbureau voor de Leefomgeving.

Vragen over ‘water en bodem sturend’

Centraal stond het thema ‘water en bodem sturend’. De spreker namens de BNA gaf aan dat de sturende rol van water en bodem binnenstedelijk zelden een belemmering is, en dat er allerlei ontwerpoplossingen mogelijk zijn voor buitenstedelijk bouwen. De BBB vroeg hoe zwaar het ‘water en bodem sturend’-principe weegt. Van der Sande: “De grenzen van het systeem zijn bereikt. We moeten kijken naar wat er wél kan en hierover op tijd met elkaar in gesprek gaan.” Hij noemde het voorbeeld van bewoners van de woonwijk Westergouwe, in de Zuidplaspolder, een van de laagste gebieden van Nederland, die aangaven zich veilig te voelen, omdat ze erop vertrouwen dat wijze mensen verstandige keuzes maken. En benadrukte daarmee het belang van de drie R’en: ruimte, regels en regie.

GroenLinks-PvdA vroeg of de voorkeur uitgaat naar ruimtelijke oplossingen of het ophogen van dijken. “Dijken zijn maar een deel van de oplossing”, antwoordde Van der Sande hierop. “Het gaat ook om de vraag hoe we ons land toekomstbestendig maken. Bijvoorbeeld met waterbergingen, en die vragen ruimte.” NSC vroeg wat de rol van de waterschappen in de Nota Ruimte is en of waterschappen de bevoegdheid hebben om bouwplannen op een bepaalde locatie af te wijzen. Van der Sande: “We bemoeien ons vanuit onze expertise met ruimtelijke inrichting. We hebben een adviesrol, maar willen hierin graag een zwaardere rol.”

Water als fundering van ruimtelijke puzzel

In zijn bijdrage benadrukte Van der Sande dat hij niet een volgend extra belang wilde toevoegen  “Het water- en bodemsysteem is geen puzzelstuk, maar de fundering waarop de puzzel van ruimtelijke ordening gelegd moet worden.” Hij sprak de Tweede Kamerleden aan op hun verantwoordelijkheid om potentiële schade door toenemende weersextremen niet af te wentelen op inwoners, maar door nu verstandige keuzes te maken die schade vooraf beperken.

Water duldt geen uitstel

De Unievoorzitter benoemde in zijn inbreng de apocalyptische verwoesting in Centraal-Europa door extreme hoosbuien. “Ook in Nederland hebben we dit jaar veel regen moeten verwerken. Dat het goed is gegaan, is te danken aan de verstandige keuzes die ruim twintig jaar geleden zijn gemaakt.” Volgens Van der Sande is het belangrijk om een vervolg te geven aan het principe ‘water en bodem sturend’. “Rekening houden met water duldt geen uitstel. De hoosbuien vallen nu. De droogte kan volgend jaar weer toeslaan. We móeten door op de ingeslagen weg met de interbestuurlijke uitvoeringsagenda en water een plek blijven geven in de plannen voor de woningbouw, de natuur, de landbouw en de industrie.”

Bestuurlijke overleggen

De Unie van Waterschappen vraagt ook op andere plekken aandacht voor het principe van ‘water en bodem sturend’. Zo was de voorzitter op dezelfde dag als dit rondetafelgesprek ook aanwezig bij het bestuurlijk overleg Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, en maakt hij op 11 oktober nader kennis met minister Mona Keijzer.

> Lees meer over het principe ‘water en bodem sturend’