Regeerprogramma niet concreet over maatregelen voor water

13 september 2024

In het Regeerprogramma van het Kabinet Schoof staan weinig concrete plannen over de zorg voor veilige dijken, schoon water en het voorkomen van watertekort en wateroverlast. Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen: “Het werk van de waterschappen wordt steeds uitdagender en vraagt veel van ons, in de samenwerking met anderen. Het is goed dat er nu een Regeerprogramma ligt. Maar dit lijkt nog weinig duidelijkheid te geven over concrete plannen. Dat moet ons niet hinderen in de uitvoering. Wat nodig is, zijn maatregelen die het tempo erin houden, het draagvlak vergroten en de doelen aantoonbaar realiseren. Want de waterdoelen dulden geen uitstel.”

Voorblad Regeerprogramma Kabinet Schoof. Op de achtergrond de Hofvijver

Schoon water

Voor de waterschappen is het verbeteren van de waterkwaliteit, zoals onder andere vastgelegd in de Kaderrichtlijn Water, één van de belangrijkste opgaven. Waterschappen hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de waterkwaliteit, maar kunnen het niet alleen. Rogier van der Sande: “Schoon water in rivieren, sloten en beken is belangrijk voor mens en natuur, de drinkwatervoorziening, de landbouw en de economie. De kwaliteit van het water is nog niet voldoende. In de plannen die nu gepresenteerd zijn, ontbreken concrete maatregelen om dit probleem op te lossen. Ook het mestbeleid heeft invloed op de waterkwaliteit, dus het is belangrijk dat het kabinet daarin keuzes maakt. Cruciaal daarbij is dat maatregelen rondom mest bijdragen aan schoon en gezond water.”

Nederland waterbestendig inrichten

Bij de inrichting van Nederland is aandacht voor water en bodem essentieel. Rogier van der Sande: “Het weer in Nederland wordt steeds extremer; periodes van droogte en wateroverlast wisselen elkaar in rap tempo af. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met zeespiegelstijging, verzilting en bodemdaling. Om het hoofd te bieden aan deze uitdagingen zijn er ruimte, regels en regie nodig bij de ruimtelijke ordening en inrichting van ons land. Zodat we verstandig bouwen, en schade en overlast zoveel mogelijk voorkomen. Waterschappen kunnen hun kennis van het water- en bodemsysteem inzetten in regionale omgevingsprogramma’s zodat deze toekomstbestendig worden uitgewerkt.”

Veilige dijken

Ook de opgave om de dijken veilig te houden wordt groter. Rogier van der Sande: “Het is belangrijk snel een concreet besluit te nemen over extra financiering van dijkversterkingen binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma: de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de 21 waterschappen en het Rijk, die vraagt om solidariteit en doorzettingsvermogen van alle betrokken partijen. We moeten het samen dragen.”

Kamervragen over schrappen Nationaal Programma Landelijk Gebied

12 september 2024

Op woensdag 4 september werd duidelijk dat het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) wordt geschrapt. Het NPLG zorgde er met een gebiedsgerichte aanpak voor dat de opgaven en maatregelen voor natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat worden gehaald. D66-Kamerleden Ilana Rooderkerk, Mpanzu Bamenga en Anne-Marijke Podt stelden hierover schriftelijke vragen aan de ministers van Klimaat en Groene Groei, Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en Infrastructuur en Waterstaat.

Polderlandschap met klein gemaal

Betrokkenheid waterschappen

De Kamerleden vragen zich onder meer af of het NPLG nog steeds kabinetsbeleid is en wanneer de provincies en waterschappen zijn geïnformeerd over het schrappen van het NPLG: “Op welk moment en welke wijze zijn zij betrokken bij alternatieve maatregelen voor het NPLG?”

Kwantitatieve effecten op Kaderrichtlijn Water

De D66-leden zijn ook benieuwd wat de kwantitatieve effecten zijn van het schrappen van het NPLG op het halen van de gestelde doelen op het gebied van klimaat, natuurherstel en de Kaderrichtlijn Water (KRW). Ook vragen ze of de ministers nog achter de opvatting staan dat toekomstbestendige verduurzaming een integrale benadering vergt, zodat meerdere opgaven, waaronder waterkwaliteit, tegelijk worden aangepakt. Zo ja, dan willen ze weten waarom de ministers het NPLG desondanks schrappen.

Andere vragen waarin watergerelateerde thema’s aan bod komen:

  • Zet het kabinet, in plaats van het NPLG, in op een alternatieve, vergelijkbare integrale benadering voor het realiseren van de doelen in de landbouwsector op het gebied van klimaat, natuur, stikstof en waterkwaliteit?
  • Verwacht u dat de sector landbouw op tijd kan voldoen aan de inspanningen die nodig zijn om de doelen van de Kaderrichtlijn Water te halen? Hoeveel budget acht u hiervoor noodzakelijk?
  • Is de minister van Infrastructuur en Waterstaat geconsulteerd over het schrappen van het NPLG? Zo ja, wat is hierbij besproken? Zo nee, waarom niet?

> Lees hier de ingezonden Kamervragen

Wat vindt de Unie van Waterschappen?

Het afschaffen van het NPLG heeft directe gevolgen voor het werk van de waterschappen. De waterschappen zijn dan ook benieuwd naar de plannen van het nieuwe kabinet en benadrukken dat ze zich blijven inzetten om met een gebiedsgerichte aanpak de doelen voor onder andere de waterkwaliteit te halen. Want met het verdwijnen van het NPLG gaat de opgave voor schoon en voldoende water niet weg. De waterschappen verwachten van het kabinet op korte termijn een concreet alternatief plan dat het tempo erin houdt, het draagvlak vergroot en de doelen aantoonbaar realiseert.

> Lees meer over het NPLG en het standpunt van de waterschappen 

> Bekijk hier de NPLG-zienswijze van de Unie van Waterschappen

Meer oog voor transparantie bij waterschappen

11 september 2024

Op woensdag 11 september hebben de Unie van Waterschappen, VNG en IPO hun Wet open overheid (Woo-)monitoren overhandigd aan het ministerie van Binnenlandse Zaken. Directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie Eva Heijblom nam de publicatie in ontvangst op het iBestuur Congres. Uit de Woo-monitor van de waterschappen blijkt dat er op het gebied van organisatie en cultuur ontwikkeling nodig is om informatie transparanter en toegankelijker aan te bieden.

Smartphone en laptop in beeld die door een vrouw wordt bediend.

Toenemend aantal Woo-verzoeken

De monitor laat onder meer zien dat het aantal Woo-verzoeken toeneemt. De afhandeltermijn van de verzoeken neemt doorgaans wat meer tijd in beslag dan voorheen. Dit valt vooral te verklaren doordat de verzoeken steeds omvangrijker van aard zijn. Waterschappen onderkennen daarbij steeds meer het belang om transparant te kunnen zijn naar de maatschappij en werken daarom ook toe naar werkwijzen die op een toekomstbestendige manier inzicht geven in het verleden. De waterschappen zetten zich actief in om de Woo goed te implementeren.

> Bekijk hier de Woo-monitor van de waterschappen

Toenemend bewustzijn

“Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die er liggen”, zegt Vincent Lokin, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, op het iBestuur Congres. “We doen veel om onze informatiehuishouding te verbeteren, maar er is ook nog veel te doen. In de monitor zien we dat dit besef echt is ingedaald bij de waterschappen en dat het bewustzijn groeit over wat een goed georganiseerde informatiehuishouding inhoudt.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Zo hebben steeds meer waterschappen informatiebeheerplannen en sluiten zij zich aan bij het e-depot. “Een burger of bedrijf mag ervan uitgaan dat we transparant en helder in onze afwegingen zijn,” aldus Lokin. “En dat essentiële informatie betrouwbaar en eenvoudig toegankelijk is. We hebben de verantwoordelijkheid om die handschoen op te pakken. Hierbij zal er samengewerkt worden met de medeoverheden.”

Digitaal op koers

Eind 2023 presenteerden de waterschappen hun visie op de digitale transformatie ‘De Vaarkaart – digitaal op koers’. Een van de doelen uit de Vaarkaart richt zich op het risico-gestuurd werken en zorgen voor transparante besluitvorming en processen, nageleefde wet- en regelgeving en continuïteit in de dienstverlening. Hier maakt de implementatie van de Woo onderdeel van uit. Met de Vaarkaart stimuleren en ondersteunen de Unie van Waterschappen en het Waterschapshuis de transformatie van de waterschappen om alle digitale uitdagingen van nu en de toekomst het hoofd te bieden.

> Lees de Vaarkaart Digitale Transformatie voor meer informatie over de bestuurlijke ambities en de visie van de waterschappen rond de digitale transformatie

> Lees meer over de digitale transformatie bij de waterschappen

Scheldestromen ontvangt Tweede Kamerleden in Zeeland

Op maandag 9 september brachten VVD-Tweede Kamerleden Peter de Groot en Jacqueline van den Hil een werkbezoek aan het dijkversterkingsproject Hansweert. Ze werden vergezeld door hun partijgenoten uit de Provinciale Staten van Zeeland en de algemene vergadering van waterschap Scheldestromen. Het werkbezoek stond in het teken van waterveiligheid en het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).

man geeft presentatie aan klein publiek

HWBP toonbeeld samenwerking Rijk en waterschappen

Hansweert is onderdeel van het het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Doel is dat in 2050 alle dijken aan de nieuwe normen voor waterveiligheid voldoen. Het HWBP bestaat dit jaar tien jaar en vormt het toonbeeld van hoe het Rijk en de waterschappen samenwerken aan waterveiligheid in Nederland. Die opgave wordt steeds groter en uitdagender: meer hoosbuien, vaker hoogwater afvoeren, langere periodes van droogte. Daarom gelden er gelden nieuwe, deels strengere normen.

Langjarige perspectieven

“Dijkversterkingen binnen het HWBP kennen een lange voorbereidingstijd en daarvoor zijn langjarige perspectieven nodig”, zegt dijkgraaf Toine Poppelaars van waterschap Scheldestromen. “Dat was onze hoofdboodschap aan de Haagse vertegenwoordigers. Dit najaar moeten er bijvoorbeeld belangrijke besluiten worden genomen over de financiering van toekomstige projecten. Er is € 1,25 miljard extra nodig van zowel de waterschappen als het Rijk om in 2025 dijkversterkingsprojecten op diverse plekken in Nederland te kunnen starten. Deze projecten moeten in de periode 2030-2036 gerealiseerd worden. Ook heeft de watersector behoefte aan een snelle herijking van de afspraken over het HWBP en de toekomstige financiering tot en met 2050. Die afspraken liggen tot 2028 vast. Deze opdracht is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die vraagt om solidariteit en doorzettingsvermogen van alle betrokken partijen.”

> Lees meer over het HWBP

Uniewerkbezoek bij Vallei en Veluwe: “Dankbaar voor inzet op Omgevingswet”

10 september 2024

Op dinsdag 3 september bezochten Vincent Lokin (bestuurder), Meindert Smallenbroek (directeur) en Izakjan Dekker (beleidsadviseur Omgevingswet) van de Unie van Waterschappen het waterschap Vallei en Veluwe. Het werkbezoek stond in het teken van de Omgevingswet, die op 1 januari dit jaar in werking is getreden.

groep mensen van de Unie van Waterschappen en Vallei en Veluwe op het waterschapskantoor; twee mensen geven elkaar een hand

Blij, dankbaar en benieuwd

Lokin zette met drie termen de reden van dit werkbezoek uiteen: “Blij, dankbaar én benieuwd. Blij omdat de Omgevingswet is ingevoerd – een megaoperatie die veel wetgeving vervangt en samenbrengt. De waterschappen hebben de invoering altijd ondersteund, ondanks de lange aanloop. Doordat alle waterschappen zich de afgelopen jaren terdege hebben voorbereid op de Omgevingswet, kon de dienstverlening aan burgers en bedrijven doorgang vinden.” Hij sprak hiervoor namens het Uniebestuur zijn dank uit.

Blauwe Omgevingsvisie

Daarnaast was de Uniebestuurder benieuwd naar de Blauwe Omgevingsvisie (BOVI2050). Deze langetermijnvisie helpt bij het duurzamer en waterinclusiever maken van ruimtelijke plannen. De BOVI2050 vormt daarmee input voor omgevingsvisies en -plannen in het kader van de Omgevingswet. In tegenstelling tot gemeenten en provincies zijn waterschappen niet verplicht om een omgevingsvisie op te stellen. Heemraad Bert van Vreeswijk lichtte de Blauwe Omgevingsvisie verder toe tijdens het werkbezoek.

Twee mannen en een vrouw met elkaar in gesprek aan tafel

> Lees meer over de Omgevingswet en wat die betekent voor de waterschappen

Fotografie: Benno Wonink

Waterschappen leveren inbreng wetsvoorstel herziening belastingstelsel

5 september 2024

Tot 10 september kunnen leden van de Eerste Kamer schriftelijk inbreng leveren voor de behandeling van de herziening van het belastingstelsel. Er kan inbreng geleverd worden op de Wijziging van de Waterschapswet, de Waterwet en de Algemene wet bestuursrecht in verband met het versterken van de toepassing van het profijtbeginsel bij de watersysteemheffing, het geven van ruimte aan nieuwe ontwikkelingen en het oplossen van enkele knelpunten.



De Unie van Waterschappen heeft enkele punten onder de aandacht van de Kamerleden gebracht. Na de technische briefing op 9 juli jl. heeft de Unie van Waterschappen ook een toelichtend filmpje gemaakt over het wetsvoorstel.

Aanleiding wetsvoorstel

Het huidige belastingstelsel kent een aantal knelpunten. De Unie van Waterschappen heeft daarom in december 2020 een aanpassingsvoorstel aan de minister van IenW voorgelegd. De minister is daarop een wetgevend traject gestart, waarbij de voorstellen van de waterschappen zijn gebruikt om de knelpunten op te lossen en de waterschappen tegelijk ruimte te geven om meer te kunnen bijdragen aan de opgaven op het gebied van klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie.

Het wetsvoorstel wijzigt drie belastingen van de waterschappen: de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing. In de inbreng worden de wijzingen in deze drie belastingen uitgebreid toegelicht.

Aanpassingen

De waterschappen zijn blij met de voorgestelde aanpassingen in het wetsvoorstel. De voorstellen voor de watersysteemheffing zorgen voor een beter uitlegbare aanslag en een gelijkmatiger lastenontwikkeling voor alle belastingbetalers. Met de voorstellen om de zuiverings- en verontreinigingsheffing aan te passen bereiken we dat waterschappen en bedrijven in hun werk minder mens- en milieubelastende stoffen hoeven te gebruiken.

>  Lees de volledige inbreng wetsvoorstel aanpassing belastingstelsel waterschappen

Tabletboek toekomstbestendig vakmanschap gepresenteerd

3 september 2024

Op vrijdag 30 augustus is het Tabletboek Toekomstbestendig decentraal bestuur: Waarden van bestuurlijk en ambtelijk vakmanschap gepresenteerd.

tabletboek-toekomstbestendig-decentraal-bestuur-web

Tabletboek

Het boek probeert antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wat zijn de belangrijkste trends waar ambtsdragers binnen gemeenten, provincies en waterschappen zich in de komende periode toe moeten verhouden?
  • Welke waarden van bestuurlijk en ambtelijk vakmanschap hebben in die nabije toekomst – gegeven de trends – prioriteit (vier waarden per ambtsdrager)?
  • Wat kunnen ambtsdragers en hun beroeps- en belangenverenigingen praktisch doen om het vakmanschap te vergroten?

De makers hopen dat de inhoud burgemeesters, gemeentesecretarissen, griffiers, raadsleden, rekenkamerleden, Statenleden, waterschapsbestuurders en wethouders zal inspireren hun vakmanschap verder te versterken.

Totstandkoming

De publicatie kwam tot stand door De Argumentenfabriek, in opdracht van de beroeps en belangenverenigingen in het decentraal bestuur (Nederlands Genootschap van Burgemeesters, Nederlandse Vereniging voor Raadsleden, Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies, Statenlidnu, Vereniging van Griffiers, Vereniging van Gemeentesecretarissen, Wethoudersvereniging). In samenwerking en met financiële dan wel inhoudelijke steun van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Vereniging Nederlandse Gemeenten, A&O fonds Gemeenten en de Raad voor het Openbaar Bestuur.

Downloaden

Het Tabletboek is via de website van de Argumentenfabriek te downloaden. Elk ZIP-bestand bestaat uit een bundel van drie bestanden. Het complete tabletboek (PDF), de voor de ambtsdrager relevante gespreks- en reflectiekaarten (PPT). En de voor de ambtsdrager relevante dia’s met (alleen) afbeeldingen en kaarten (PPT).

Waterschappen gaan door met gebiedsgerichte aanpak

4 september 2024

Het afschaffen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) heeft directe gevolgen voor het werk van de waterschappen. De waterschappen zijn dan ook benieuwd naar de plannen van het nieuwe kabinet en benadrukken dat ze zich blijven inzetten om met een gebiedsgerichte aanpak de doelen voor onder andere de waterkwaliteit te halen.

boerderij met weiland en sloot in vogelvluchtperspectief

Het doel van het NPLG is het halen van de (Europese) doelen voor natuur, stikstof, waterkwaliteit en klimaat. Om deze doelen te bereiken is ingezet op het toekomstbestendig maken van het landelijk gebied voor met name inwoners, ondernemers, landbouw en natuur. Voor de waterschappen is daarbinnen het verbeteren van de waterkwaliteit, zoals onder andere vastgelegd in de Kaderrichtlijn Water (KRW), de belangrijkste opgave. Ook is binnen het NPLG veel aandacht voor de verdeling van zoetwater tijdens droogteperioden en ruimte voor water om wateroverlast te voorkomen. De gebiedsgerichte samenwerking tussen overheden, bedrijven, inwoners en maatschappelijke organisaties zorgt voor een samenhangende aanpak, waardoor ook maatwerk mogelijk is.

De opgave voor schoon en voldoende water blijft

Met het verdwijnen van het NPLG gaat de opgave voor schoon en voldoende water niet weg. De waterschappen zijn dan ook benieuwd naar de plannen van het nieuwe kabinet. Waterschappen gaan intussen onverminderd door met hun werkzaamheden, want er zijn in de gebiedsprocessen verwachtingen gewekt en er is geen tijd te verliezen. Zo moeten de doelen voor de KRW al in 2027 zijn gerealiseerd. Alle energie moet dan ook worden gestoken in de uitvoering.

Samenwerking essentieel

Erik den Hertog, bestuurslid van de Unie van Waterschappen: “De afgelopen jaren hebben de waterschappen flink in de regionale samenwerking geïnvesteerd. Waterschappen zijn vastbesloten om deze manier van werken in stand te houden. Dit is ook een uitnodiging aan onze samenwerkingspartners in de regio”.

We maken een start met de uitvoering

Om een versnelling te geven aan de uitvoering van de plannen voor het landelijk gebied, hebben provincies vorig jaar plannen ingediend waarvoor ruim anderhalf miljard euro beschikbaar is. Provincies en waterschappen maken samen met de gemeenten, inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in hun gebied inmiddels een start met de uitvoering van deze plannen.

Wat hebben we nodig van het kabinet?

De waterschappen verwachten van het kabinet op korte termijn een concreet alternatief plan dat het tempo erin houdt, het draagvlak vergroot en de doelen aantoonbaar realiseert.

Nieuwe naam en nieuw jasje: platform Waterkracht is live

28 augustus 2024

De watersector is altijd in beweging. Ook het magazine Het Waterschap staat niet stil! Het vertrouwde magazine van de Unie van Waterschappen heeft sinds kort een nieuwe naam, een nieuw jasje en een nieuwe uitgever gekregen.

platform waterkracht

Ook online is het magazine vernieuwd! Op Waterkracht.net is het magazine online in een nieuwe vorm te lezen.

Nieuwe naam: Waterkracht

De nieuwe naam van het magazine – Waterkracht – symboliseert de dynamische en invloedrijke rol van de waterschappen in Nederland. Het verwijst bovendien naar de drive en energie waarmee Nederlandse waterschappers elke dag samenwerken aan toekomstbestendig waterbeheer.

Groter publiek door crossmediale aanpak

Voorheen werden de artikelen uit Het Waterschap als digitaal magazine gepubliceerd en verdwenen ze na verloop van tijd. Voortaan zal een selectie van de artikelen uit het magazine in iets aangepaste vorm op Waterkracht.net worden gepubliceerd. Het nieuwe digitale platform maakt het lezen en delen van artikelen makkelijker, waardoor een groter publiek bereikt kan worden.

De nieuwe naam en aanpak zijn wensen die bij de aanbesteding naar voren kwamen. “We willen we ons meer gaan focussen op de doelgroep waterschapsbestuurders en de impact en verspreiding van de artikelen in het magazine vergroten door een meer crossmediale aanpak,” zegt Willem Wensink, Programmaleider Communicatie en Vereniging bij de Unie van Waterschappen.

De eerstvolgende editie van het gedrukte magazine, eveneens in een nieuw jasje, valt op 6 september bij abonnees op de mat.

> Bekijk het platform Waterkracht online

Start samenwerking met nieuwe bewindslieden

20 augustus 2024

Op maandag 19 augustus heeft de Unie van Waterschappen een tweetal overleggen gehad met nieuwe bewindslieden. Eén overleg met minister-president Schoof en diverse ministers. Daarnaast is er overleg geweest met minister Wiersma, de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.

Foto van de voorzijde van het Catshuis

Beide overleggen stonden in het teken van een (nadere) kennismaking met gemeenten, provincies en de waterschappen. “Het is goed dat we zo snel met de nieuwe bewindslieden aan tafel zitten,” vertelt Rogier van der Sande, voorzitter Unie van Waterschappen. “Deze kennismakingen zijn essentieel om gezamenlijk op koers te blijven bij belangrijke thema’s zoals aanpassen op weersextremen, waarborgen van waterveiligheid en verbeteren van waterkwaliteit.”

Goed gesprek over ambities, taken en middelen

Het overhedenoverleg met minister-president Schoof, minister Uitermark (BZK), minister Heinen (Fin), staatssecretaris Idsinga (Fin) en de koepels IPO, VNG en Unie van Waterschappen vond plaats in het Catshuis. Het was het eerste officiële overleg met de medeoverheden in aanloop naar Prinsjesdag en het Regeerprogramma. Het voornemen is dit Overhedenoverleg twee keer per jaar te houden. Van der Sande: “Het was een waardevol gesprek over ambities, taken en middelen van alle overheden. De nadruk lag in het gesprek op uitvoerbaarheid en de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de uitdagingen waar we voor staan.”

Aandacht voor waterveiligheid, waterkwaliteit en water en bodem sturend

Het overleg ging deels over de financiële uitdagingen. Van der Sande: “Het is belangrijk dat naast de waterschappen ook het Rijk haar financiële verantwoordelijk blijft nemen voor de financiering van het HWBP (Hoogwaterbeschermingsprogramma). Ook moet er meer wettelijke verankering komen voor water en bodem sturend. Zodat ook toekomstige generaties nog fijn kunnen wonen, werken en recreëren in Nederland.” Daarnaast werd gesproken over de bestaande afspraken van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Hierin gaf de Unie aan dat indien we aan de normen willen voldoen, de gezamenlijke overheden nog veel inspanningen moeten verrichten. Tenslotte heeft de Unie aandacht gevraagd voor het tijdig aan tafel zitten bij de andere vakministers, mede gericht op de uitvoerbaarheid van nieuw rijksbeleid en – wetgeving.

Belang van waterkwaliteit en een waterrobuuste leefomgeving benadrukt bij Wiersma

Het overleg met minister Wiersma stond in het teken van een nadere kennismaking met de watersector. Onderwerpen zoals water en bodem sturend, waterkwaliteit, landbouw en natuur stonden hierbij centraal. Tijdens het overleg heeft de Unie aandacht gevraagd voor de aanpassing aan weersextremen en het belang van een gebiedsgerichte aanpak in het kader van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Er werd benadrukt dat er landelijke kaders nodig zijn om droogte te bestrijden, terwijl wateroverlast juist meer regionaal aangepakt moet worden. Ook benadrukte de Unie het belang van samenspraak met de waterschappen bij wijzigingen in beleid- en regelgeving rond de KRW, vanwege hun expertise op het gebied van gebieds- en bedrijfsspecifieke verschillen.

Foto Catshuis: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Wikimedia