Waterschappen blij met twee aangenomen moties rond stikstof

1 oktober 2024

Op dinsdag 1 oktober nam de Tweede Kamer een aantal voor de waterschappen relevante moties aan rondom stikstof. Deze werden ingediend tijdens een tweeminutendebat: een plenaire voortzetting van een commissiedebat.

brede sloot in weiland met koeien

Agrarisch natuurbeheer

De eerste motie is van Partij voor de Dieren-Kamerlid Kostić. De motie geeft prioriteit aan gerichte maatregelen voor het behalen van de wettelijke doelen rondom water en natuur. Dit sluit aan bij het standpunt van de waterschappen. Zij werken nu al samen met agrarische natuurbeheerorganisaties om de doelen voor waterbeschikbaarheid en de Kaderrichtlijn Water (KRW) dichterbij te brengen via agrarisch natuurbeheer. Ze maken hiervoor ook gebruik van subsidie uit het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). Concreet zien de waterschappen kansen in de aanleg van groen blauwe dooraderingen langs watergangen, afspraken over inrichting en beheer, blijvend grasland en mestreductie.

> Bekijk hier de motie

Natuurinclusieve en klimaatadaptieve woningbouwprojecten

De andere motie is van de leden Van Campen (VVD) en Bromet (GroenLinks-PvdA). De motie gaat over het opstellen van een handreiking waarmee provincies en gemeenten vergunningen kunnen uitreiken voor natuurinclusieve en klimaatadaptieve woningbouwprojecten. Dit ligt in lijn met het pleidooi van de waterschappen voor het makkelijker vergunnen van KRW-projecten: als iets goed is voor de natuur, mag de natuurwetgeving geen belemmering zijn om dit te vergunnen.

> Bekijk hier de motie

Waterschappen vragen aandacht voor waterbesparende maatregelen in commissiedebat Klimaatakkoord

30 september 2024

Op donderdag 3 oktober is het commissiedebat Klimaatakkoord in de Tweede Kamer. Een van de agendapunten is het rapport ‘Hemel- en grijswatergebruik in het gebouw’. De waterschappen stuurden hun aandachtspunten voor dit thema naar de commissieleden.

rivier met riet en bootjes en erachter nieuwbouwhuizen

Waterbesparing en hergebruik van water

Vanwege de toenemende droogte en de afname van zoetwaterbeschikbaarheid moeten we zuinig omgaan met water. Onderzoek van RIVM en Vewin toont dat er op korte termijn al drinkwatertekorten kunnen ontstaan. Daarom moeten we snel overgaan tot waterbesparende maatregelen om de opgave niet nog groter te maken, schrijven de waterschappen in hun inbreng. Een hemelwater/grijswatersysteem is voldoende om de doelstellingen voor drinkwaterbesparing per woning te realiseren.

Sneller waterbesparende maatregelen

De waterschappen willen meer tempo op (drink)waterbesparende maatregelen, en standaard waterbesparende maatregelen in alle nieuwbouwwoningen. Daarnaast willen de waterschappen de opvang en hergebruik van regen- en grijswater in bestaande gebouwen onderzoeken.

> Bekijk hier de volledige inbreng

Waterschappen waarschuwen Tweede Kamer voor potentiële waterschade

27 september 2024

Op donderdag 26 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over ruimtelijke ordening. Hiermee wilde de commissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van de Tweede Kamer ophalen wat verschillende belanghebbenden van de Nota Ruimte vinden. Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen, was uitgenodigd om zijn visie te delen. Hij riep de Kamer en het kabinet op om verantwoordelijkheid te nemen en om mogelijke problemen door wateroverlast en droogte niet af te wentelen op inwoners.

Een wadi langs de Peursumstraat in Zoetermeer, na een hevige regenbui.

Aanwezigen

Vanuit de Kamers waren aanwezig Jeremy Mooiman (PVV), Geert Gabriëls en Habtamu de Hoop (beide van GroenLinks-PvdA), Wim Meulenkamp (VVD), Marieke Wijen-Nass (BBB), Merlien Welzijn, Harm Holman en Annemarie Heite (allen van NSC). Daarnaast namen deel: de Rijksbouwmeester, wethouders van de gemeenten Zoetermeer, Asten en Middelburg, gedeputeerden van de provincies Zuid-Holland en Groningen, en vertegenwoordigers van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA), TNO, Natuur & Milieu, LTO Nederland, watersportvereniging HISWA-RECRON en het Planbureau voor de Leefomgeving.

Vragen over ‘water en bodem sturend’

Centraal stond het thema ‘water en bodem sturend’. De spreker namens de BNA gaf aan dat de sturende rol van water en bodem binnenstedelijk zelden een belemmering is, en dat er allerlei ontwerpoplossingen mogelijk zijn voor buitenstedelijk bouwen. De BBB vroeg hoe zwaar het ‘water en bodem sturend’-principe weegt. Van der Sande: “De grenzen van het systeem zijn bereikt. We moeten kijken naar wat er wél kan en hierover op tijd met elkaar in gesprek gaan.” Hij noemde het voorbeeld van bewoners van de woonwijk Westergouwe, in de Zuidplaspolder, een van de laagste gebieden van Nederland, die aangaven zich veilig te voelen, omdat ze erop vertrouwen dat wijze mensen verstandige keuzes maken. En benadrukte daarmee het belang van de drie R’en: ruimte, regels en regie.

GroenLinks-PvdA vroeg of de voorkeur uitgaat naar ruimtelijke oplossingen of het ophogen van dijken. “Dijken zijn maar een deel van de oplossing”, antwoordde Van der Sande hierop. “Het gaat ook om de vraag hoe we ons land toekomstbestendig maken. Bijvoorbeeld met waterbergingen, en die vragen ruimte.” NSC vroeg wat de rol van de waterschappen in de Nota Ruimte is en of waterschappen de bevoegdheid hebben om bouwplannen op een bepaalde locatie af te wijzen. Van der Sande: “We bemoeien ons vanuit onze expertise met ruimtelijke inrichting. We hebben een adviesrol, maar willen hierin graag een zwaardere rol.”

Water als fundering van ruimtelijke puzzel

In zijn bijdrage benadrukte Van der Sande dat hij niet een volgend extra belang wilde toevoegen  “Het water- en bodemsysteem is geen puzzelstuk, maar de fundering waarop de puzzel van ruimtelijke ordening gelegd moet worden.” Hij sprak de Tweede Kamerleden aan op hun verantwoordelijkheid om potentiële schade door toenemende weersextremen niet af te wentelen op inwoners, maar door nu verstandige keuzes te maken die schade vooraf beperken.

Water duldt geen uitstel

De Unievoorzitter benoemde in zijn inbreng de apocalyptische verwoesting in Centraal-Europa door extreme hoosbuien. “Ook in Nederland hebben we dit jaar veel regen moeten verwerken. Dat het goed is gegaan, is te danken aan de verstandige keuzes die ruim twintig jaar geleden zijn gemaakt.” Volgens Van der Sande is het belangrijk om een vervolg te geven aan het principe ‘water en bodem sturend’. “Rekening houden met water duldt geen uitstel. De hoosbuien vallen nu. De droogte kan volgend jaar weer toeslaan. We móeten door op de ingeslagen weg met de interbestuurlijke uitvoeringsagenda en water een plek blijven geven in de plannen voor de woningbouw, de natuur, de landbouw en de industrie.”

Bestuurlijke overleggen

De Unie van Waterschappen vraagt ook op andere plekken aandacht voor het principe van ‘water en bodem sturend’. Zo was de voorzitter op dezelfde dag als dit rondetafelgesprek ook aanwezig bij het bestuurlijk overleg Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, en maakt hij op 11 oktober nader kennis met minister Mona Keijzer.

> Lees meer over het principe ‘water en bodem sturend’

Aanpassing belastingstelsel schriftelijk behandeld in Eerste Kamer

26 september 2024

Op maandag 23 september reageerde de vaste Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) met een schriftelijk verslag op het wetsvoorstel voor de aanpassing van het belastingstelsel van de waterschappen. De commissie stelt hierin een aantal vragen over het wetsvoorstel.

waterschapsbelasting: illustratie van huizen met bewoners en geldzakjes

Vervolgproces

Het is nu aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat om deze vragen te beantwoorden. Deze beantwoording kan enkele weken duren. Meestal kan een wetsvoorstel na één schriftelijke vragenronde plenair worden behandeld; soms wordt om een tweede schriftelijke ronde gevraagd.

Achtergrond

Op 23 april is het wetsvoorstel aangenomen in de Tweede Kamer. De behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer startte op 14 mei. Op 9 juli was er in de Eerste Kamer al een technische briefing van de Commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO).

> Lees hier het verslag van 23 september
> Lees hier meer over de aanpassing van het belastingstelsel

Terugblik commissiedebat Water

25 september 2024

Op dinsdag 24 september was het jaarlijkse commissiedebat Water in de Tweede Kamer. Alle aanwezige partijen, behalve de PVV, spraken hun zorgen uit over de waterkwaliteit in Nederland. Daarnaast leken NSC en VVD de sturende rol van water en bodem in ruimtelijke plannen te willen afzwakken. Verschillende partijen willen extra geld voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Een samenvatting van de hoofdpunten.

Politieke beschouwingen 2022

Waterkwaliteit

Veel partijen begonnen hun inbreng met het thema waterkwaliteit. D66 wil een wettelijk PFAS-verbod. “Het blijft dweilen met de gifkraan open”, vindt ook Partij voor de Dieren. Woordvoerder Ines Kostić wilde weten wat de minister doet met het verzoek van de Unie van Waterschappen om de regels voor industriële lozingen aan te scherpen. SGP vindt dat de waterschappen hierover moeten gaan; BBB wil dat waterschappen zelf meten, op uniforme manier.

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat antwoordde dat het ministerie inzet op een zo breed mogelijk verbod op PFAS, zodat er zo min mogelijk in het milieu terechtkomt en de blootstelling geminimaliseerd wordt. Een algeheel verbod heeft volgens hem alleen zin als het in heel Europa wordt ingevoerd.

ChristenUnie en GroenLinks-PvdA vroegen hoe we de doelen van de KRW gaan halen nu het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) er niet meer is. Madlener: “We gaan alles op alles zetten om de KRW-doelen te halen, mede met het KRW-impulsprogramma. We betrekken hierbij ook adviezen van juristen.” Hij gaf aan dat een alternatieve aanpak voor het landelijk gebied, als vervanging van de NPLG, eind dit jaar naar de Kamer komt.

Water en bodem sturend

NSC gaf aan dat water en bodem heel belangrijk, maar niet sturend zijn. Aant Jelle Soepboer zei dat we in Nederland veel kunnen met onder meer dijken en irrigatie. En dat ook andere zaken, zoals voedselzekerheid, belangrijk zijn in het ruimtelijk afwegingskader. Ook de VVD bracht in dat het sturende karakter van water goed is, maar het meer in balans mag zijn. Peter de Groot: “Nederland is altijd een waterland geweest, we zijn in staat om zaken goed op orde te houden.” De minister vindt toekomstbestendig bouwen belangrijk, maar wil vooral kijken naar wat wél mogelijk is. Daarnaast wil hij de weging van het waterbelang versterken.

Waterveiligheid

GroenLinks-PvdA, ChristenUnie, VVD en SGP benadrukten het belang van extra geld voor het HWBP. Pieter Grinwis (ChristenUnie) vroeg de minister hoe we de dijkopgave gaan oplossen. Hij wil dat het Deltafonds meegroeit met de kostenstijging. “Waterveiligheid is van cruciaal belang”, zei Madlener hierop. “Het tempo van de dijkversterkingen moet omhoog. In het regeerprogramma is een herijking van het programma aangekondigd. In 2025 ga ik hiervoor met de waterschappen in gesprek.”

> Kijk hier het debat terug

> Lees hier in de inbreng van de waterschappen

Hollands Noorderkwartier ontvangt Tweede Kamerlid Cor Pierik

23 september 2024

Kamerleden laten zich regelmatig door de 21 waterschappen informeren over waterbeheer in de praktijk. Onlangs bezocht Tweede Kamerlid Cor Pierik (BBB) het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hoogheemraden Jos Beemsterboer en Arnold Langeveld informeerden hem over drie actuele onderwerpen die ook op de Kameragenda staan tijdens het Commissiedebat Water op 24 september.

rij huizen achter een dijk, met hijskraan op de dijk voor dijkversterking

Blijven investeren in hoogwaterbescherming

Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Doel is dat in 2050 alle dijken aan de nieuwe normen voor waterveiligheid voldoen. Onder de vlag van het HWBP worden momenteel de Markermeerdijken versterkt, en binnenkort ook de Havendijk in Den Helder. Het HWBP bestaat dit jaar tien jaar en vormt het toonbeeld van hoe het Rijk en de waterschappen samenwerken aan waterveiligheid in Nederland. Die opgave wordt steeds groter en uitdagender: meer hoosbuien, vaker hoogwater afvoeren, langere periodes van droogte. Daarom gelden er gelden nieuwe, deels strengere normen.

Om in 2025 dijkversterkingsprojecten op diverse plekken in Nederland te kunnen starten, is € 1,25 miljard extra nodig van zowel de waterschappen als het Rijk. Deze projecten moeten in de periode 2030-2036 gerealiseerd worden. Hoogheemraad Langeveld: “Het is van belang van dat het Rijk en de waterschappen samen blijven optrekken en met een extra investering vaart houden in het programma, zodat de projecten die nu in voorbereiding zijn, ook echt uitgevoerd kunnen worden.”

Zoetwaterbeschikbaarheid

Op Texel lichtte hoogheemraad Beemsterboer toe hoe het eiland al lange tijd een goed voorbeeld is in de aanpak voor de problematiek rondom zoetwater. “Ruime aanwezigheid van brak water en een beregeningsverbod maakt het voor agrarische ondernemers lastig om te telen. Met het project Zoete Toekomst wordt zoetwater succesvol door drainage ondergronds opgeslagen en vastgehouden. De aanpak vraagt om innovaties en bestuurlijke keuzes. Maar vooral ook aanpassingen van watergebruikers zelf. Het project kan mogelijk ook in andere delen van Nederland een oplossing bieden.”

Waterkwaliteit 

Waterschappen waaronder HHNK investeerden de afgelopen jaren veel in het verbeteren van de waterkwaliteit en blijven dat ook de komende jaren doen. Investeringen gaan onder meer naar rioolwaterzuivering. Maar als er schadelijke stoffen in het water terecht blijven komen, zijn die investeringen nooit voldoende. De waterschappen zijn dan ook voorstander van een bronaanpak: wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit. Om dat mogelijk te maken, zijn ook de industrie, landbouw, inwoners en het Rijk aan zet. Bijvoorbeeld door regulering en toelating van stoffen. Dat geldt ook voor de kwaliteit van het water dat in de rivieren in Nederland binnenstroomt. 

Op de afbeelding: om de dijk in Volendam langs Noordeinde op een veilige manier te kunnen versterken, werd er eind vorig jaar een hulpscherm van stalen damwandplanken in de grond geplaatst.

Waterkwaliteitsdoelen in gedrang door stikstofregels en gebrek aan emissieloos materieel

Voor 40 procent van de projecten van waterschappen om de waterkwaliteit te verbeteren is er emissieloos materieel nodig voor een stikstofvergunning. Maar dit materieel is de komende jaren nog onvoldoende voorhanden. Dit blijkt uit onderzoek dat het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van de Unie van Waterschappen heeft uitgevoerd.

Werkzaamheden beekherstel en waterberging met klein materieel.

Beschikbaarheid laadinfrastructuur

Naast materieel vormt ook de beschikbaarheid van laadinfrastructuur een belemmering om de projecten uit te voeren. De waterschappen staan voor grote opgaven op het gebied van de waterkwaliteit, onder meer om in 2027 te voldoen aan de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water. Met de stikstofregels zal een flink deel van de projecten om de waterkwaliteitsdoelen te halen niet tijdig te realiseren zijn.

280 waterschapsprojecten

Uit het rapport ‘Stikstofproblematiek bij de waterschappen; kansen om opgaven waterkwaliteit te realiseren’ blijkt dat de waterschappen voor de periode 2024-2027 circa 280 projecten in voorbereiding hebben, met een totale bouwsom van € 1,5 miljard. Bijna € 800 miljoen hiervan is nodig voor aanpassing, uitbreiding of nieuwbouw van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Voor herstel van beken en de aanleg van natuurvriendelijke oevers is een investering van € 350 miljoen nodig. Bijna € 200 miljoen gaat naar aanpassing van gemalen, stuwen en vistrappen. De helft van de projecten start dit jaar nog.

Emissieloos materieel nodig

Of stikstofuitstoot tot problemen kan leiden hangt af van de afstand tot Natura 2000-gebieden en de totale uitstoot van het materieel tijdens de bouwfase. De waterschappen hebben van 200 projecten aangegeven welk materieel nodig is en wat de afstand tot N2000-gebieden is. Bij 180 projecten is middelgroot of groot bouwmaterieel nodig. Bij ongeveer 80 projecten (verantwoordelijk voor 40% van de bouwsom) is vanwege de nabijheid van N2000-gebieden en de inzet van (middel)groot materieel, grote stikstofproblematiek te verwachten en is dus de inzet van emissieloos materieel nodig. Intern en extern salderen zijn hierbij nauwelijks mogelijk.

Dreigend tekort groot materieel en laadinfrastructuur belangrijk risico

Het is de vraag of tijdig voldoende groot materieel beschikbaar komt voor inzet op de waterkwaliteitsprojecten. Een groot deel van deze projecten moet nog in 2024 worden aanbesteed. Daarbij is er ook voor waterveiligheidsprojecten veel emissieloos materieel nodig en ook opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten willen steeds meer projecten emissieloos uitvoeren. Bij het emissieloos bouwen wordt er bij werkzaamheden veel materieel opgeladen. Dit zal zorgen voor een extra piekbehoefte aan elektriciteit. Vaak is er geen netaansluiting beschikbaar voor de aannemers door netcongestie. Als er niet genoeg laadmogelijkheden beschikbaar zijn, kunnen de projecten niet worden uitgevoerd. Dit belemmert de waterschappen in het uitvoeren van hun wettelijke taken.

Oplossingen

Een belangrijk vraagstuk blijft hoe om te gaan met de spanning tussen de voor de natuur zo belangrijke Kaderrichtlijn Water (KRW) en de stikstofregelgeving. Een oplossing die de waterschappen graag zien is het verlenen van een ontheffing voor deze tijdelijke uitstoot, als zij aantonen dat alternatieven niet voorhanden zijn. Daarnaast is afstemming van vraag en aanbod van emissieloos materieel met marktpartijen en andere opdrachtgevers van belang, bijvoorbeeld door waar mogelijk projecten te faseren. Het aanleggen van meer laadplekken voor zwaar materieel bij zonneparken of windmolens is nodig. De waterschappen blijven zich keihard inzetten voor schoner en gezonder water. Niet om de KRW-doelen simpelweg af te kunnen vinken, maar omdat de waterkwaliteit echt fors beter moet voor mens en natuur.

> Bekijk hier het eindrapport

> Bekijk hier de bijbehorende infographic

Eerste minicongres Omgevingswet: Samen leren en vooruitkomen voor betere dienstverlening

20 september 2024

Na de geslaagde livegang van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) op 1 januari jl., is de volgende fase aangebroken: het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid. Op 18 september organiseerden de Unie van Waterschappen en Het Waterschapshuis het minicongres ‘Samen leren en vooruitkomen voor betere dienstverlening’. Tijdens het event deelden deelnemers ervaringen en best practices om de dienstverlening verder te verbeteren.

Vijf deelnemers van het minicongres Omgevingswet met elkaar in gesprek rond een tafel met een flip-over.

Gebruikersonderzoek

Informatie uit landelijke analyses en praktijkervaringen, zoals die van waterschap Drents Overijsselse Delta, helpen bij het vergaren van kennis over de gebruikers. De UX-reviewaanpak van waterschap Hollandse Delta legt kernproblemen bloot en prioriteert in samenhang de pijnpunten van verschillende doelgroepen. UX staat voor User Experience, oftewel gebruikersonderzoek. Dit blijkt essentieel te zijn, want oplossingen beginnen met een goed begrip van de gebruiker.

Optimaliseren vergunningsverlening

Naast gebruikersvriendelijkheid kwamen ook andere thema’s aan bod, zoals de milieueffectrapportage (MER) en de vergunningverlening voor de eigen diensten. Praktijkvoorbeelden, van onder andere waterschap Vallei en Veluwe en waterschap Hollandse Delta, hebben de waterschappen geholpen het vergunningsproces verder te optimaliseren.

Vervolg

De inhoudelijke sessies met concrete tips werden zeer gewaardeerd. Daarom komen er meer bijeenkomsten. Bijeenkomsten om het uitwisselen van kennis en een sterkere samenwerking tussen waterschappen op de Omgevingswet te bevorderen. Want de vereiste specifieke kennis en vaardigheden komen niet alleen de waterschappen, maar heel Nederland ten goede door een efficiëntere en effectievere uitvoering van de Omgevingswet.

Europese actie op het gebied van water en klimaatadaptatie

19 september 2024

Ursula von der Leyen heeft de 26 kandidaat Eurocommissarissen bekend gemaakt. Er komt ook een Eurocommissaris voor Environment, Water Resilience and a Competitive Circular Economy. De Zweedse Jessika Roswall gaat invulling geven aan deze thema’s. Roswall gaat een belangrijke rol spelen bij het realiseren van het Water Resilience Initiative (WRI).

blauwe vlaggen met logo van EU (cirkel met sterren)

De Unie van Waterschappen juicht de benoeming van de Eurocommissaris toe. “Europa moet snel waterweerbaar worden”, aldus bestuurslid Luzette Kroon. “De Nederlandse waterschappen voeren daar al lang het gesprek over en hebben sterk aangedrongen op het Water Resilience Initiative. Het is goed dat water hoog op de Europese politieke agenda staat om recht te doen aan de urgentie en het integrale en grensoverstijgende karakter. Toenemend extreem weer heeft immers steeds meer impact op de waterbeschikbaarheid en leefbaarheid in Europa. Dat zien we op dit moment helaas ook in de praktijk.”

Europese actie

Kort na de Europese verkiezingen werd al duidelijk dat de Europese Commissie actie wil ondernemen op het gebied van waterweerbaarheid en klimaatadaptatie. Dit wordt nu bekrachtigd met het voordragen van een commissaris die zich expliciet met dit thema gaat bezighouden. Dit is een grote stap, aangezien dit de eerste keer is dat een Eurocommissaris zich zo expliciet gaat bezighouden met het thema waterweerbaarheid. Ook Nederlandse parlementariërs zoals Jeanette Baljeu (VVD) en Mohammed Chahim (PVDA ) spraken zich uit over de noodzaak van klimaatadaptatie tijdens een debat in het Europees Parlement in Straatsburg.

Snelle realisatie Water Resilience Initiative

Roswall zal een belangrijke rol gaan spelen bij het realiseren van het WRI. Het zal helpen bij het ontwikkelen van een alomvattende en ambitieuze waterstrategie die rekening houdt met de uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, waterbeschikbaarheid en waterkwaliteit. Ook zal zij gaan bijdragen aan een Europees klimaatadaptatieplan en vernieuwing van wetgeving op het gebied van chemicaliën. De Unie van Waterschappen zal zelf voorstellen doen, evenals via de Europese koepelorganisatie EurEau, om zo bij te dragen aan snelle acties voor de Europese plannen voor waterweerbaarheid.

Dutch Water Authorities in Europa
De Nederlandse waterschappen werken, onder de naam Dutch Water Authorities, samen met Europese en andere internationale partners. De Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin) werken in Brussel samen om de belangen van Nederlandse de waterschappen en drinkwaterbedrijven binnen de Europese Unie kenbaar te maken. Kijk voor meer informatie op www.uvw.nl/internationaal en www.uvw.nl/europa.

Ontmoeting Europese waterbeheerders in Portugal

Door internationale samenwerking leren de Nederlandse waterschappen van buitenlandse waterpartners en is het mogelijk om gezamenlijk onderwerpen op de Europese agenda te plaatsen. De Europese koepel van waterbeheerders, EUWMA, vervult hierin een belangrijke rol.

euwma Stuwmeer-Spanje-portugal-web

Onder Portugees gastheerschap werd op 9 en 10 september 2024 de jaarlijkse bijeenkomst in Évora georganiseerd. Droogte en het vasthouden van water waren de voornaamste onderwerpen op de agenda. Meindert Smallenbroek, directeur van de Unie van Waterschappen, sprak er namens de 21 Nederlandse waterschappen.

Water Resilience Initiative

Water is de komende jaren één van de  prioriteiten voor de Europese Unie. In de strategische agenda voor de komende vijf jaar hebben de regeringsleiders van de lidstaten gesteld dat de Europese Unie moet werken aan een waterweerbaar (water resilience) Europa.

Tijdens de EUWMA-bijeenkomst hebben de landen elkaar bijgepraat over de situatie in elk land. Ook is er gesproken over samenwerking, de bijdrage van young professionals en de ontwikkelingen in Brussel. António Carmona Rodrigues, oud-burgemeester van Lissabon en voormalig minister van Portugal, gaf als voorzitter van Águas de Portugal een lezing. Hij houdt zich op verzoek van de Portugese regering intensief bezig met water management.

Natuurlijke waterbatterij

De internationale delegatie bracht een bezoek aan een agrarisch ondernemer die onder andere druiven en olijven teelt. Vanwege de beperkte aanwezigheid van water in de regio worden de gewassen via ondergrondse druppelirrigatie van water voorzien. Het water komt uit een aantal stuwmeren die niet alleen zorgen voor voldoende water in de zomer, maar ook voor voldoende water over de – soms droge – jaren heen. Daarnaast functioneren de stuwmeren ook als grote natuurlijke waterbatterij. Overdag, wanneer er een overvloed is aan zonne-energie, wordt water omhoog gepompt. In periodes met veel energieverbruik loopt het water uit het stuwmeer en wordt er energie opgewekt. Eén van de stuwmeren bevindt zich gedeeltelijk in Spanje. Het is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen twee buurlanden in waterbeheer.

EUWMA

De EUWMA (European Union of Water Management Associations) werd in 1996 opgericht om de samenwerking tussen Europese waterbeheerorganisaties te bevorderen. De organisatie verstrekt relevante informatie, standpunten en beleidsdocumenten aan nationale regeringen, de Europese Commissie, het Europees Parlement en andere relevante instellingen. Daarnaast bevordert de EUWMA kennisuitwisseling tussen de internationale leden. Het netwerk van EUWMA draagt bij aan de wens van de Unie van Waterschappen om internationaal te leren.

Meer informatie over EUWMA en internationale samenwerking door waterschappen:

> https://euwma.org/

> www.uvw.nl/internationaal

> www.dutchwaterauthorities.com