Start samenwerking met nieuwe bewindslieden

20 augustus 2024

Op maandag 19 augustus heeft de Unie van Waterschappen een tweetal overleggen gehad met nieuwe bewindslieden. Eén overleg met minister-president Schoof en diverse ministers. Daarnaast is er overleg geweest met minister Wiersma, de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.

Foto van de voorzijde van het Catshuis

Beide overleggen stonden in het teken van een (nadere) kennismaking met gemeenten, provincies en de waterschappen. “Het is goed dat we zo snel met de nieuwe bewindslieden aan tafel zitten,” vertelt Rogier van der Sande, voorzitter Unie van Waterschappen. “Deze kennismakingen zijn essentieel om gezamenlijk op koers te blijven bij belangrijke thema’s zoals aanpassen op weersextremen, waarborgen van waterveiligheid en verbeteren van waterkwaliteit.”

Goed gesprek over ambities, taken en middelen

Het overhedenoverleg met minister-president Schoof, minister Uitermark (BZK), minister Heinen (Fin), staatssecretaris Idsinga (Fin) en de koepels IPO, VNG en Unie van Waterschappen vond plaats in het Catshuis. Het was het eerste officiële overleg met de medeoverheden in aanloop naar Prinsjesdag en het Regeerprogramma. Het voornemen is dit Overhedenoverleg twee keer per jaar te houden. Van der Sande: “Het was een waardevol gesprek over ambities, taken en middelen van alle overheden. De nadruk lag in het gesprek op uitvoerbaarheid en de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de uitdagingen waar we voor staan.”

Aandacht voor waterveiligheid, waterkwaliteit en water en bodem sturend

Het overleg ging deels over de financiële uitdagingen. Van der Sande: “Het is belangrijk dat naast de waterschappen ook het Rijk haar financiële verantwoordelijk blijft nemen voor de financiering van het HWBP (Hoogwaterbeschermingsprogramma). Ook moet er meer wettelijke verankering komen voor water en bodem sturend. Zodat ook toekomstige generaties nog fijn kunnen wonen, werken en recreëren in Nederland.” Daarnaast werd gesproken over de bestaande afspraken van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Hierin gaf de Unie aan dat indien we aan de normen willen voldoen, de gezamenlijke overheden nog veel inspanningen moeten verrichten. Tenslotte heeft de Unie aandacht gevraagd voor het tijdig aan tafel zitten bij de andere vakministers, mede gericht op de uitvoerbaarheid van nieuw rijksbeleid en – wetgeving.

Belang van waterkwaliteit en een waterrobuuste leefomgeving benadrukt bij Wiersma

Het overleg met minister Wiersma stond in het teken van een nadere kennismaking met de watersector. Onderwerpen zoals water en bodem sturend, waterkwaliteit, landbouw en natuur stonden hierbij centraal. Tijdens het overleg heeft de Unie aandacht gevraagd voor de aanpassing aan weersextremen en het belang van een gebiedsgerichte aanpak in het kader van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Er werd benadrukt dat er landelijke kaders nodig zijn om droogte te bestrijden, terwijl wateroverlast juist meer regionaal aangepakt moet worden. Ook benadrukte de Unie het belang van samenspraak met de waterschappen bij wijzigingen in beleid- en regelgeving rond de KRW, vanwege hun expertise op het gebied van gebieds- en bedrijfsspecifieke verschillen.

Foto Catshuis: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Wikimedia

Warmtepotentie rioolwaterzuiveringen in kaart

22 juli 2024

De Unie van Waterschappen en Energie- & Grondstoffenfabriek (EFGF) lieten de warmtepotentie van rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s) in kaart brengen voor waterschappen en gemeenten. De onderzoeksresultaten zijn donderdag 18 juli gepubliceerd in een beknopte rapportage en een MapTour: een interactieve digitale kaart die inzicht geeft in de warmtekansen voor rwzi’s per regio.

rioolwaterzuivering vanuit de lucht gefotografeerd

Thermische energie uit rioolwater

Nederland werkt hard aan de energietransitie: woningen en andere gebouwen worden steeds meer aardgasvrij, bijvoorbeeld door aansluiting op een warmtenet. Maar daarvoor zijn wel warmtebronnen nodig. Thermische energie afkomstig uit rioolwater is hiervoor een kansrijke optie. De waterschappen, die de rwzi’s beheren, zien mogelijkheden voor het benutten van warmte uit het gezuiverde water.

Studie brengt kansen in kaart

Om de kansen te concretiseren, lieten de Unie van Waterschappen en EFGF een onderzoek uitvoeren door netwerkorganisatie Syntraal. Ze onderzochten zowel de potentie van thermische energie uit afvalwater van alle 323 Nederlandse rwzi’s, als de kansen voor de inzet als energiebron in warmtenetten. Hiertoe definieerde Syntraal voor elke rwzi een zoekgebied op basis van de warmtepotentie. Per zoekgebied brachten ze vervolgens de warmtevraag van de omliggende wijken en gebouwen in kaart. Op basis daarvan is te zien welk deel van de warmtevraag een rwzi kan invullen. Hierbij is ook gekeken naar toekomstige warmtenetten.

Potentie per waterschap inzichtelijk

Uiteindelijk zijn alle verzamelde gegevens gecombineerd, geïnterpreteerd en geanalyseerd. Zo is per waterschap het potentieel van thermische energie uit rioolwater te zien. De analyse houdt rekening met de afstand tussen de woonwijk en de rwzi’s en obstakels zoals (snel)wegen, spoorwegen en rivieren die de geschiktheid van de warmtebron mogelijk beïnvloeden. De resultaten van het onderzoek helpen waterschappen en gemeenten om met elkaar het gesprek aan te gaan over deze kansrijke duurzame energiebron.

> Benieuwd naar de resultaten? Ga naar aquathermieviewer.nl voor de MapTour, rapportage en een samenvatting

Kamervragen over wateroverlast bij boeren en tuinders

23 juli 2024

Kamerlid Eline Vedder (CDA) heeft Kamervragen gesteld aan de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur over de gevolgen van de uitzonderlijk natte weersomstandigheden voor boeren en tuinders. Ze vroeg zich onder andere af in hoeverre er verschillen tussen waterschappen zijn in de aanpak van wateroverlast. En of waterschappen en het Rijk overleggen om te komen tot een oplossing.

man loopt door ondergelopen polder

Wat vinden de waterschappen?

De wateroverlast van deze lente en zomer is het gevolg van de extreme neerslaghoeveelheden die sinds oktober in Nederland zijn gevallen. Veel agrariërs ervaren hierdoor wateroverlast, wat erg vervelend is. Door het veranderende klimaat zien de waterschappen weersextremen zoals hevige neerslag, maar ook droogte toenemen. De waterschappen nemen daarom maatregelen om hun watersystemen op orde te houden en de boeren te helpen waar mogelijk. De maatregelen bestaan onder meer uit het vasthouden van meer regenwater op plaatsen waar het valt, meer ruimte geven aan water en de aanleg van nieuwe waterbergingsgebieden. Om zo het land zo goed mogelijk aan te passen aan het veranderende klimaat.

  • Wat zijn de normen voor wateroverlast?
    Provincies hebben normen vastgesteld voor wateroverlast vanuit regionale oppervlaktewateren. De normen verschillen per type grondgebruik en zijn uitgedrukt in een gemiddelde kans op overstroming vanuit oppervlaktewater. Als beheerders van het regionaal watersysteem is het de taak van de waterschappen om aan de normen voor wateroverlast te voldoen. Zo nodig nemen ze maatregelen om de afvoer- en bergingscapaciteit van een regionaal oppervlaktewater te vergroten.

  • Voldoen onze watersystemen?
    Momenteel voldoet 99,5 procent van de regionale watersystemen aan de provinciale normen voor wateroverlast. Voor de resterende gebieden worden er maatregelen getroffen in de vorm van extra waterbergingen en/of afvoercapaciteit van watergangen en gemalen. In veel provinciale verordeningen is 2027 de streefdatum om overal aan de normering wateroverlast te voldoen.

  • Hoe zit het met grondwaterstanden?
    Bij langdurige regen kan de grond verzadigd raken. De bodem kan dan minder water opnemen, waardoor er mogelijk wateroverlast ontstaat. Grondwaterstanden zijn lastig te sturen, maar door het oppervlaktewaterpeil te sturen, proberen de waterschappen de schade door hoge grondwaterstanden te verkleinen. Om zo de wateroverlast voor agrariërs en inwoners zoveel mogelijk te beperken. Momenteel is het oppervlaktewaterpeil overal op peil.

  • Wie is dan verantwoordelijk?
    Waterschappen zijn niet verantwoordelijk voor wateroverlast door regenwater op te land of door te hoge grondwaterstanden. Daar zijn eigenaren en grondbezitters zelf verantwoordelijk voor. Goed hierbij om te weten is dat particulieren en (agrarisch) ondernemers kunnen zich verzekeren tegen schade aan gebouwen of gewassen door extreme weersomstandigheden, zoals de hevige neerslag van afgelopen tijd.

> Bekijk hier de Kamervragen
> Lees meer over wateroverlast
> Lees meer over grondwater

Water belangrijk punt op de Europese agenda

18 juli 2024

Ursula von der Leyen is opnieuw verkozen als voorzitter van de Europese Commissie. In haar plannen voor de komende vijf jaar is ook water opgenomen. Nu ze voorzitter blijft kan ze met deze agenda aan de slag en heeft ze mandaat vanuit de lidstaten om concrete actie te ondernemen op het gebied van water.

voorgevel van het gebouw van het Europees parlement

Water is de komende jaren onderdeel van prioriteiten voor de Europese Unie. In de strategische agenda voor de komende vijf jaar hebben de regeringsleiders van de lidstaten van de Europese Unie gesteld dat de Europese Unie moet werken aan een waterweerbaar Europa. De strategische agenda vormt de basis voor de wetgevingsvoorstellen vanuit de Europese Commissie en heeft daarmee invloed op het Europees beleid.

Sterke waterweerbaarheid

In juni kwamen vertegenwoordigers van de lidstaten tijdens een informele milieuraad in Boedapest tot de conclusie dat er stappen gezet moeten worden op het gebied van waterweerbaarheid. Ze zien uit naar meer concrete stappen op dit vlak. Op 17 juli volgde een brief aan de Eurocommissarissen Hoekstra en Šefčovič, geïnitieerd door Portugal en mede ondertekend door minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. De 21 lidstaten riepen in de brief op tot concrete actie om water weerbaarheid in de Europese Unie te verbeteren en water op een integrale manier en als prioriteit aan te pakken.
In februari werd de publicatie van een initiatief op waterweerbaarheid nog uitgesteld tot nader order. Met het benoemen van waterweerbaarheid in de Europese strategische agenda heeft de Europese Commissie nu mandaat vanuit de lidstaten om het initiatief rondom waterweerbaarheid alsnog te publiceren.

Brede steun voor waterweerbaarheid

Voor goed watermanagement en goede drinkwatervoorziening is een waterweerbaar Europa cruciaal, zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit. Eerder bleek al dat er brede steun was vanuit verschillende sectoren, zoals koepels uit de landbouw, industrie en watersector, om met een dergelijk voorstel te komen. Vewin en de Unie van Waterschappen hebben via hun Europese koepels deelgenomen aan een oproep aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en Eurocommissarissen Šefčovič en Sinkevičius om met dit plan te komen. Vewin en de Unie van Waterschappen zouden graag zien dat het Water Resilience Initiative zo snel mogelijk alsnog gepubliceerd wordt.

> Strategische agenda van de Europese Unie
> Plannen Ursula von der Leyen als voorzitter Europese Commissie

Waterschappen reageren op wetsvoorstellen Wet weerbaarheid kritieke entiteiten en Cyberbeveiligingswet

In een brief aan de minister van Justitie & Veiligheid, minister van IenW en staatssecretaris van Digitalisering hebben de waterschappen op twee wetsvoorstellen gereageerd: de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten en de Cyberbeveiligingswet.



Wet Weerbaarheid kritieke entiteiten

Doel van de Wet Weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is het verhogen van de weerbaarheid van kritieke entiteiten die een essentiële dienst verlenen in Nederland. Hiermee geeft Nederland invulling aan de Europese Critical Entities Resilience Directive (CER-richtlijn) die eind 2022 is aangenomen.

Aandachtpunten waterschappen Wwke

De Wwke benoemt ondernemingen die verantwoordelijk zijn voor het proces Afvalwater als kritieke entiteit, zodat de waterschappen in dit kader verwachten een meldplicht, zorgplicht en toezichthouder te krijgen. Omdat het proces Afvalwater op dit moment nog niet als vitaal is aangemerkt, maken de waterschappen zich grote zorgen over de impact die dit met zich mee zal brengen. Daarnaast missen de waterschappen het vitale proces Keren en beheren waterkwantiteit in de Wwke. Ook is het nog onduidelijk of waterschappen ook als kritieke entiteit voor Wegen worden aangewezen.

Cyberbeveiligingswet

Met de Cyberbeveiligingswet (Cbw) geeft Nederland invulling aan de nieuwe Europese Network Information Security (NIS2) richtlijn. Deze richtlijn beoogt de cyberveiligheid in de Europese Unie naar een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen door de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke entiteiten in de lidstaten te versterken.

Aandachtspunten waterschappen Cbw

In de consultatiereactie hebben de waterschappen aandacht gevraagd voor de bestuurlijke eindverantwoordelijkheid. Volgens het wetsvoorstel wordt de secretaris-directeur als hoogste ambtenaar verantwoordelijk voor de benodigde kennis en vaardigheden rondom cybersecurity. Dit kan tot ongewenste situaties leiden, want volgens de Waterschapswet is het bestuur van een waterschap verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van de benodigde middelen om noodzakelijk geachte maatregelen te kunnen treffen.

Een ander aandachtspunt betreft de ketensamenwerking: hoe moeten de waterschappen invulling geven aan het toezicht op hun leveranciers en hoe moet in dit kader worden omgegaan met waterschapsoverstijgende opdrachten?

Resterende aandachtspunten

Aan het einde van hun brief hebben de waterschappen nog enkele belangrijke aandachtspunten geconstateerd die voor Wwke en Cbw gelden:

  • het gebrek aan samenhang tussen beide wetten;
  • het uitblijven van de aanwijzing van een toezichthouder;
  • het uitblijven van een Uitvoerbaarheidstoets Decentrale Overheden;
  • de uitvoerbaarheid van de stapeling van wetgeving.

> Lees de volledige reactie van de waterschappen op de consultatievraag

Afrikaanse regionale bijeenkomst Blue Deal

Van 8 tot 11 juli vond in Mombasa, Kenia, een regionale bijeenkomst plaats van Blue Deal-partnerschappen uit zeven Afrikaanse landen. Zij bespraken en ontwikkelden hun kennis over duurzame financiering van integraal waterbeheer.

blue-deal-kenia

Het vierdaagse programma behandelde onderwerpen over integraal waterbeheer: waterprijsstelling, financiën en Nature-based Solutions. Die werden besproken tijdens workshops, interactieve sessies, plenaire discussies, break-out groepen en een veldbezoek. Verder richtte de bijeenkomst zich op strategieën omtrent het verkrijgen van externe financiering voor waterbeheer.

Waarom een regionale bijeenkomst?

De bijeenkomst werd georganiseerd om kennis verder uit te wisselen nadat enkele Afrikaanse Blue Deal partners hun gezamenlijke uitdagingen rond duurzame financiering ontdekten tijdens het eerste Blue Deal-congres in juni 2023 in Amsterdam. Daar werd de kiem werd gelegd om mogelijkheden voor verdere kennisdeling te faciliteren. En om hun huidige strategieën voor duurzame financiering van IWRM te verbeteren. Deze Afrikaanse Blue Deal-bijeenkomst was het resultaat.

Blue Deal partnerschappen

Blue Deal-partnerschappen uit heel Afrika namen deel aan de bijeenkomst.Afgevaardigden van Burkina Faso, Eswatini, Ethiopië Abbay en Ethiopië Awash, Ghana, Kenia, Mozambique en Zuid-Afrika waren aanwezig. Vertegenwoordigers van Nature 4 Water, het Global Water Partnership en de VNGi waren als partners aanwezig tijdens het evenement en deelden hun expertise.

Resultaat

Gedurende de week bespraken de 40 deelnemers hun huidige ervaringen, creatieve oplossingen, overeenkomstige uitdagingen en belangrijke lessen. Enkele algemene conclusies en waardevolle inzichten komen voort uit deze Afrikaanse regionale bijeenkomst. Deze zijn, onder andere:

  • Inzicht in en kennis over watergebruikers, regelgeving, vergunningverlening en handhaving zijn essentieel om tot duurzame financiering van stroomgebiedsbeheer te komen
  • Binnenlandse experts en expertise op het gebied van financiering en fondsenwerving zijn nodig in de Blue Deal partnerschappen om externe financiering te verkrijgen
  • We kunnen waterbeheer niet solitair realiseren, we hebben de gemeenschap, de partnerschappen en andere instellingen buiten de watersector nodig om de krachten te bundelen.
  • De Nederlandse aanwezige waterschappers deden kennis op over community-based werken en het meenemen van de bevolking bij besluitvorming. Ook deden zij inzichten op over werkmethoden rondom prijsstellingen voor waterbeheer.

De aanwezige partnerschappen zijn toegewijd om acties te verbeteren op het gebied van:

  • de betrokkenheid van belanghebbenden (watergebruikers) bij het prijsstellingsconcept
  • kennisdeling over methodes van dataverzameling binnen landen, aangezien dit essentieel is voor het vaststellen van tarieven en vergoedingen
  • bewustmaking en communicatie op een sociale inclusieve manier rond de voordelen en de waarde van water
  • lobbyen binnen de landen: zichtbaarder worden bij nationaal en lokale overheden om te pleiten voor het belang van goed watermanagement, binnen overlappende sectoren/beleid

Aant Jelle Soepboer nieuwe waterwoordvoerder NSC

16 juli 2024

Sinds vrijdag 5 juli is Aant Jelle Soepboer de nieuwe woordvoerder op het waterdossier van NSC in de Tweede Kamer. Dit vanwege een aantal verschuivingen onder de Kamerleden bij NSC, sinds de installatie van het kabinet-Schoof.

tweede-kamer-deur-funderingsproblematiek

Soepboer was al Kamerlid, en neemt nu het dossier water over van zijn collega Olger van Dijk. De Unie van Waterschappen heeft Soepboer uitgenodigd voor een kennismaking en een werkbezoek aan het Wetterskip Fryslân, waarin hij woont.

Tweede Kamerlid Hidde Heutink (PVV) bezoekt waterschap Vallei en Veluwe

11 juli 2024

Op donderdag 11 juli bracht Hidde Heutink, Tweede Kamerlid voor de PVV, een bezoek aan waterschap Vallei en Veluwe op uitnodiging van de Unie van Waterschappen. Het werkbezoek stond in het teken van nadere kennismaking met de watersector.

groep mensen voor gemaal

Bij het werkbezoek waren onder andere aanwezig Marijn Ornstein (dijkgraaf bij waterschap Vallei en Veluwe), Meindert Smallenbroek (directeur van de Unie van Waterschappen) en Erik den Hertog (heemraad bij waterschap Vallei en Veluwe en lid van bestuur bij Unie van Waterschappen).

Geul beschermt inwoners tegen hoogwater

Heutink werd rondgeleid bij de inlaat Hoogwatergeul bij Veessen, een onderdeel van het landelijke programma Ruimte voor de Rivier. Dit moet dorpen langs de IJssel beter beschermen tegen hoge waterstanden. Ook werd het tienjarig bestaan van het Hoogwaterbeschermingsprogramma besproken, een samenwerking tussen het Rijk en de waterschappen voor waterveiligheid en dijkversterkingen. Dankzij deze samenwerking zijn we nu waarschijnlijk veiliger dan ooit. Alleen de toenemende weersextremen vereisen opnieuw extra investeringen en nieuwe afspraken tussen het Rijk en de waterschappen.

Toekomstbestendig gemaal Terwolde

Daarna werd er een kijkje genomen bij gemaal Terwolde. Dit gemaal is ook een voorbeeld dat er capaciteitsuitbreiding nodig is door het veranderende klimaat. Bij een lage stand van de IJssel (in tijden van droogte) is het gemaal onvoldoende in staat om water in te laten om het achterliggende stroomgebied van water te voorzien. En bij toenemende regenval is het gemaal onvoldoende in staat om water af te voeren. Het vermogen van gemaal Terwolde wordt momenteel dan ook uitgebreid.

Bezoek aan nieuwbouwwijk Zuidbroek

Tot slot werd er een wandeling gemaakt door de nieuwbouwwijk Zuidbroek in Apeldoorn. Hier werd gesproken over het belang van water en bodem sturend in de ruimtelijke ordening en inrichting. Afstemming en regie tussen overheidslagen zijn daarom hard nodig, maar er landelijk nog geen bindende regels voor water en bodem sturend. Hierdoor worden water- en bodemoverwegingen vaak vergeten bij concrete plannen. De waterschappen pleiten dan ook voor wettelijke borging om zo toekomstige generaties niet met huidige problemen op te zadelen.

In gesprek met minister Mona Keijzer: water en bodem sturend in ruimtelijke beslissingen

10 juli 2024

Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bezocht op woensdag 10 juli de Utrechtse polder Rijnenburg, een beoogde nieuwbouwlocatie. Ze kreeg hier uitleg van Jeroen Haan, dijkgraaf van het hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en bestuurslid van de Unie van Waterschappen, over het belang van water en bodem in ruimtelijke beslissingen.

Jeroen Haan in gesprek met minister Mona Keijzer in weiland

Ruimte voor water en bodem

Het is voor de waterschappen van groot belang dat er in ruimtelijke beslissingen ruimte voor water en bodem wordt aangelegd of gereserveerd. En dat er niet wordt gebouwd op plekken die daarvoor ongeschikt zijn, zoals uiterwaarden en beekdalen, diepe polders en gebieden met een slappe bodem. Keuzes van nu kunnen grote gevolgen hebben voor toekomstige generaties.

Klimaat- en bodemdalingsbestendig bouwen

“Rijnenburg heeft een zakkende veenbodem en delen van de polder liggen laag en zijn gevoelig voor wateroverlast”, aldus Jeroen Haan. “Het volledig volbouwen van de polder staat haaks op het centraal stellen van water en bodem bij de ruimtelijke ordening en inrichting. In het ontwerpend onderzoek wordt nu een goede balans tussen woningbouw en ruimte voor water meegenomen. En dat is goed, want nieuwbouw kan alleen als dit klimaat- en bodemdalingsbestendig gebeurt. Dat geldt niet alleen voor Rijnenburg, maar ook voor andere plekken in Nederland. De waterschappen blijven dat benadrukken en we vragen het Rijk om het stuur in handen te nemen.”

Bouw op de juiste plekken

Waterschappen begrijpen goed dat er een nijpend tekort is aan woningen en dat de aanpak van het woningtekort een urgente opgave is. Ze vragen het kabinet wel om nieuwe woningen klimaatbestendig te bouwen. Naast de woningbouwopgave heeft Nederland te maken met een stijgende zeespiegel en steeds extremer weer. Denk aan langere perioden van droogte en hevige hoosbuien. Haan: “Het bouwen van nieuwe woningen moet volgens de waterschappen dan ook op de juiste plekken en klimaatbestendig gebeuren. Mensen die nu een woning kopen, gaan ervan uit dat die plek over twintig of dertig jaar nog steeds geschikt is om te wonen. En daar moeten inwoners ook van uit kunnen gaan.”

Ruimte, regels en regie

In het regeerakkoord van het vorige kabinet stond dat water en bodem sturend moeten worden voor ruimtelijke plannen. Een hele mooie eerste stap. De waterschappen vragen aan het nieuwe kabinet om dit beleid van ‘water en bodem sturend’ voor zowel het stedelijk als het landelijk gebied voort te zetten en nu ook in landelijke wetgeving te verankeren. Het afwegen van het waterbelang moet minder vrijblijvend worden.

In het hoofdlijnenakkoord schrijft het nieuwe kabinet dat zij de medeoverheden vroegtijdig wil betrekken bij beleidsvorming om vervolgens als Rijk de knopen door te hakken. Water is daarbij geen puzzelstukje; het is de tafel waarop de complexe puzzel van de ruimtelijke ordening moet worden gelegd. Waterschappen nemen graag aan die tafel plaats, samen met de medeoverheden, waarbij ze het Rijk oproepen om het stuur in handen te nemen.

> Lees meer over de sturende rol van water en bodem in ruimtelijke plannen

Technische briefing in Eerste Kamer over aanpassing belastingstelsel

Op dinsdag 9 juli was er in de Eerste Kamer een technische briefing van de Commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) over het wetsvoorstel tot aanpassing van het belastingstelsel van de waterschappen. Ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaven uitleg over het wetsvoorstel. De aanwezige Eerste Kamerleden kregen de gelegenheid om toelichtende (feitelijke) vragen te stellen.

waterschapsbelasting: illustratie van huizen met bewoners en geldzakjes

Vragen over berekeningen en peiljaar

Onder andere PVV vroeg welke groepen belastingbetalers er binnen het nieuwe systeem naar verwachting meer of minder gaan betalen. SGP wilde weten of er onderliggende berekeningen zijn over mogelijke verschuivingen die kunnen gaan plaatsvinden.

GroenLinks-PvdA vroeg naar de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel en naar de onderbouwing voor de keuze van het peiljaar (twee jaar voor inwerkingtreding). Ook D66 vroeg naar de afwegingen rond het peiljaar en naar de draagvlakmeting voor plusvoorzieningen.

Gebiedskenmerken

BBB legde de nadruk op de manier waarop wordt bepaald wie profijt heeft bij maatregelen in het waterbeheer. Ook vroeg BBB hoe gebiedskenmerken worden meegenomen in de bestuurlijke afweging, en naar de bekostiging van zogeheten ‘meekoppelkansen’, zoals maatregelen rond klimaatadaptatie en duurzame energie. De voorzitter van de commissie vroeg of met dit wetsvoorstel gekeken is naar toekomstige uitdagingen binnen het waterbeheer.

Vervolg

De senatoren uit de Eerste Kamer kunnen schriftelijk reageren op het wetsvoorstel voor de eerste commissievergadering na het reces op dinsdag 10 september. Vervolgens beantwoordt de minister van Infrastructuur en Waterstaat deze vragen. Meestal kan een wetsvoorstel na één schriftelijke vragenronde plenair worden behandeld; soms wordt om een tweede schriftelijke ronde gevraagd. 

> Benieuwd hoe het ministerie de technische vragen beantwoordde? Kijk hier de briefing terug

> Lees hier meer over de aanpassing van het belastingstelsel